چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع اجرای اثربخش خطمشیهای وزارت آموزش و پرورش انجام گرفت. پژوهش حاضر کاربردی بوده و از نظر روش آمیخته، بر مبنای پژوهشهای کیفی و کمی و از نوع پژوهشهای قیاسی- استقرایی است. جامعة پژوهش خبرگان وزارت آموزش و پرورش هستند که با استفاده از روش هدفمند و براساس اصل کفایت نظری 36 نفر از آنان به عنوان مشارکتکنندگان انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه بود که روایی و پایایی آنها به ترتیب، با استفاده از شاخص CVR و آزمون کاپای کوهن و روایی محتوایی و پایایی آزمون مجدد تأیید شد. دادههای پژوهش با استفاده از روش دلفی فازی تحلیل شد. نتایج پژوهش مشتمل بر شناسایی موانع اجرای اثربخش خطمشیهای وزارت آموزش و پرورش در قالب سی و سه عامل است. همچنین، نتایج پژوهش دربرگیرندة بیست و دو راهکار است که برای از بین بردن موانع اجرای اثربخش خطمشیهای وزارت آموزش و پرورش ارائه شده است.
The aim of this study was to identify the barriers to the effective implementation of the policies of the Ministry of Education. The present research is applied and in terms of mixed method, is based on qualitative and quantitative research and is of deductive-inductive research. The research community is the experts of the Ministry of Education, who were selected as 36 participants using a purposeful method based on the principle of theoretical adequacy. Data collection tools were in the qualitative part of the interview and in the quantitative part of the questionnaire whose validity and reliability were confirmed using CVR index and Kappa Cohen test and content validity and reliability of the retest, respectively. Research data were analyzed using fuzzy Delphi method. The results of the study include identifying obstacles to the effective implementation of the policies of the Ministry of Education in the form of thirty-three factors. Also, the results of the research include twenty-two strategies that have been proposed to remove obstacles to the effective implementation of the policies of the Ministry of Education.
خلاصه ماشینی:
نتايج شمارش پاسخهاي مرحلۀ دوم نظرسنجي دربارة موانع اجراي اثربخش خطمشيهاي وزارت آموزش و پرورش موانع , خيلي زياد , زياد , متوسط , کم , خيلي کم عوامل اقتصادي , 19, 17, 0, 0, 0 عوامل فرهنگي , 10, 17, 9, 0, 0 عدم آشنايي نيروهاي صف با خط مشيها , 8, 11, 17, 0, 0 عدم الزام مديران به پيگيري اجراي خط مشيها , 10, 14, 9, 3, 0 حجم بالاي کاري نيرويهاي صف , 1, 15, 10, 10, 0 دخالت هاي نهادها و افراد غير مرتبط , 15, 14, 6, 1, 0 عوامل سياسي , 13, 11, 12, 0, 0 قائم به شخص بودن سياست ها , 9, 13, 14, 0, 0 موانع , خيلي زياد , زياد , متوسط , کم , خيلي کم عدم تطابق سياست ها با واقعيت هاي جامعه , 6, 18, 11, 1, 0 کليگويي در سياست ها و خط مشيها , 8, 13, 14, 1, 0 فاصلۀ زياد بين سياست گذار و مجري , 9, 15, 11, 1, 0 عوامل تکنولوژي , 2, 14, 19, 0, 1 عدم اطلاع کافي از تغيير و تحولات محيطي , 3, 17, 16, 0, 0 نبود افراد متخصص در حوزة سياست گذاري , 8, 21, 7, 0, 0 نبود ابزار مناسب جهت تدوين خط مشي , 3, 8, 20, 5, 0 ضعف و نارسايي مديريت منابع انساني وزارت آپ , 11, 23, 2, 0, 0 پايين بودن کارايي و اثربخشي درون نظام آموزشي , 6, 16, 14, 0, 0 عدم شفافيت قوانين و مقررات آپ , 2, 10, 20, 4, 0 نبود انگيزة کافي جهت اجراييکردن خط مشي , 8, 20, 7, 1, 0 تمرکزگرايي بيش از حد در آپ , 15, 13, 8, 0, 0 در اولويت نبودن سياست هاي آپ در کشور , 25, 9, 2, 0, 0 عدم پيوستگي بين آپ و ديگر نهادهاي آموزشي , 14, 11, 11, 0, 0 عدم همکاري و تعامل ساير دستگاه هاي مرتبط , 10, 19, 7, 0, 0 نبود استقلال نسبي در ارکان اجرايي , 5, 15, 16, 0, 0 نبود نظام ارزيابي عملکرد مطلوب , 10, 16, 9, 1, 0 عدم انعطاف پذيري در خط مشيها , 1, 11, 13, 11, 0 کوتاه نگري و عدم توجه به تحولات آينده , 2, 16, 16, 2, 0 گرايش به ساده انگاري , 5, 16, 13, 2, 0 عدم اعتقاد برخي مسئولين به اجراي خط مشي , 4, 17, 13, 2, 0 سياسيکردن آپ , 14, 13, 8, 2, 0 عدم تناسب نظام آموزشي با گفتمان انقلاب اسلامي , 5, 7, 9, 15, 0 علمينبودن فرايند تدوين خط مشيها , 6, 14, 13, 3, 0 ضعف ساختار اجرايي , 8, 17, 11, 0, 0 پس از گردآوري نظرات خبرگان در مرحله دوم ، نوبت به آن است تا ميانگين فازي ديدگاه هاي خبرگان براي هر عامل محاسبه شود.