چکیده:
ادراک شنیداری از مهمترین حواس انسانیاست که با احساس حضور او در زندگی زیسته همآمیختهاست. ویژگیهای تحلیلی صدا نه-فقط در فیزیک صوت که بهانگارههای مجازی آننیز گسترش مییابد. عکسها بهعنوان سندتاریخی، از اینمنظر که محل اجماع ادراک دیداری و حواس دیگر انسانی هستند، میتوانند نمایههای صوتی و انگارههای نمادین مجازی صدا را در بستر خود ارائه دهند. بنابراین، در متن پیشرو، از تاریخ اجتماعی و فرهنگی حواس بهعنوان روش تحقیق ادراک شنیداری در متن عکس استفاده شدهتا لایههای ضمنی صوتی در آن مورد تحلیل قرارگیرد. اهمیت کار آنجا خودرا نشان میدهد که عکسهای شهریرا بهعنوان اسنادی درنظر داشتهباشیم که توانایی "ثبت حسی" موضوعات انسانی در اجتماعات شهریرا دارند و بنابراین بیننده -مفسر- میتواند درهنگامهی تاویل و تفسیر، از قوهی شنیداری بهعنوان یکی از حواس پنجگانه در فهم عکس بهرهگیرد. سوال اما اینجاست که ادراک شنیداری در تحلیل عکس که رابطهای لازموملزوم با ادراک دیداری دارد، چگونه میتواند اطلاعات تاریخی دربارهی متن خود ارایهدهد؟ فرضیهی ما آناستکه عکسهای شهری بهدلیل ثبت زندگی روزانهی مردم، اطلاعاتیرا بهجز درفرم و ساختار بصری خود، بهصورت دادههای ضمنی ثبت میکنند که میتوان از طریق درک شنیداری-تاریخی سند عکاسانه، آنرا تحلیل و فهمنمود. نتیجه آنکه ادراک شنوایی آنجا که در اسناد عکاسانه با قوهی دیداری تداخل پیدا میکند، انبوهیاز اطلاعات فرهنگی مبتنی بر آگاهی همچون نوستالژیا، خاطرات و یادها را در بینندهی خاص خود ایجاد میکنند، و بهعلاوه، از طریق ردّ نمایههای صوتی ثبتشده در سطح عکس، میتوان بافت تاریخی اجتماعی انسانی، کیفیت زیست و تعاملات زندگی روزمرهی یک مقولهی جمعیتیرا در متن آن مورد مطالعهقرارداد.
Auditory perception is one of the most important human senses, which is intertwined with the feeling of his/her presence in lived life.The analytical properties of sound not only are present in sound physics but also extend to its virtual metaphors.Photographs as a historical document, as the place of consensus of visual perception and other human senses, can provide auditory indexes and virtual symbolic representations of sound in their context.In the present paper, the social and cultural history of the senses is used as a method of researching auditory perception in the context of the photo in order to interpret and analyze the implicit layers of sound in it.The importance of the work is reflected in the fact that urban photographs are considered as documents that can"sensory record"human subjects in urban communities, and so the beholder-interpreter can use the power of hearing as one of the five senses in understanding the photo within the process of perception and interpretation.The question:, How can auditory perception in an analysis of the photograph, which has a necessary relationship with visual perception, provide historical information about its text?We hypothesize that urban photographs, because they record people's daily lives, record information, except in their visual form and structure, as implicit data that can be analyzed and understood through an auditory-historical understanding of the photographic document.The result is that auditory perception, where it interferes with visual power in photographic documents, creates a wealth of conscious cultural information such as nostalgia, memories, and recollections in its particular beholder