چکیده:
مطالعه رفتار افراد درمحیطهای کاری از دیرباز مورد توجه اندیشمندان علوم مدیریت بوده و با ظهور رشته رفتار سازمانی در سالهای نخست دهه 1960، در این امر جدیت بیشتری به عمل آمد. در این مقاله به شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر رفتار شهروندی سازمانی در پژوهشگاه صنعت نفت تهران با استفاده از مدلهای تصمیمگیری چندشاخصه (SAW، TOPSIS) پرداخته شده است. به منظور گردآوری دادهها و تعیین اولویتها در شاخصهها و گزینهها از ابزار پرسشنامه که در اختیار خبرگان و صاحبنظران منابع انسانی سازمان مذکور قرار گرفته است استفاده شده است. درنهایت به منظور ادغام نتایج دو تکنیک مذکور از روش میانگین استفاده شده است که رضایت شغلی بالاترین رتبه در ایجاد رفتار شهروندی سازمانی در پژوهشگاه صنعت نفت را کسب کرده است و عوامل دیگر نظیر تعهد سازمانی، سبک رهبری، عدالت سازمانی، ویژگیهای شخصیتی و رفتار اخلاقی در اولویتهای بعدی قرار گرفته است و در نهایت پیشنهادهایی به منظور تقویت رفتار شهروندی سازمانی ارائه شده است
Study of people's behavior in work environments has been an issue of interest among management scholars for a long time and with the advent of field of organizational behavior in the late 1960s, this issue became even more important. In this paper we seek to indentify and classify the factors influencing organizational citizenry behavior in Tehran petroleum industry research center using multi- indicator decision making models (TOPSIS - SAW). In order to gather data and determine the priorities between indicators, a questionnaire was used. Finally, to combine the results of two forementioned models, the average method was used and based on this method, job satisfaction gained the highest ranking in producing the organizational citizenry behavior in the petroleum industry research center and other factors such as organizational commitment, leadership style, organizational justice, personal characteristics and ethical behavior were next