چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین هوش سازمانی و یادگیری سازمانی در کارکنان شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران- منطقه جنوبشرق- میباشد. شیوه انجام پژوهش توصیفی بوده و جامعه آماری متشکل از 350 نفر از کارکنان رسمی برآورد شده که حجم نمونه بر اساس جدول گرجسی و مورگان 183 نفر تخمین زده شد. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامه یادگیری سازمانی پیتر سنجه (2005) و هوش سازمانی آلبرخت (2002) استفاده شده است. دادههای گردآوری شده، با استفاده از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری چندگانه با استفاده از نرم افزارAMOS تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داده است با توجه به آزمون همبستگی پیرسون، بین میل به تغییر، سرنوشت مشترک، روحیه سازمانی، عملکرد سازمانی، کاربرد دانش، اتحاد و توافق و یادگیری سازمانی رابطه مستقیم وجود دارد. نتایج معادلات ساختاری نیز نشان داد که بین هوش سازمانی رابطه مثبت و معناداری با یادگیری سازمانی دارد همچنین رابطه بین سرنوشت مشترک، فشار سازمانی و اتحاد و توافق با یادگیری سازمانی تایید شد. از میان مولفههای هوش سازمانی، تمایل به تغییر دارای همبستگی بیشتری با یادگیری سازمانی است. این امر بیانگر این مطلب است که در یک سازمان هر چه یادگیری سازمانی بیشتر باشد افراد تمایل بیشتری به تغییر خواهند داشت.
The purpose of this study was investigating the relationship between organizational intelligence and organizational learning among the employees of Iranian Oil Pipelines and Telecommunication Company (IOPTC) – south east region. Research method was descriptive and statistical population included 350 full time employees of IOPTC, and according to Krejcie and Morgan’s table a sample with 183 subjects estimated. To collect data, organizational learning questionnaire established by Peter Senge (2005) and organizational intelligence questionnaire established by Albrecht (2002) were used. The collected data analyzed using Pearson's correlation coefficient and multiple structural equations modeling statistical methods in AMOS software. Pearson's correlation test results indicated that there is a direct relationship between willingness to change, common destiny, organizational morale, organizational performance, application of knowledge, unity and agreements, and organizational learning. Also, structural equation modeling results indicated that there is a positive and significant relationship between organizational intelligence and organizational learning. Also, the relationship between common destiny, organizational pressures and unity and agreement with organizational learning confirmed. Among the components of organizational intelligence, willingness to change has a higher correlation with organizational learning, which indicates that the more organizational learning in an organization, the more willingness to change among the employees.