چکیده:
هدف از انجام این پژوهش، سنجش سرمایۀ فکری در شرکت پایانههای نفتی ایران به منظور شناسایی راههای بیشینهسازی ارزش آن میباشد. پژوهش حاضر از لحاظِ روش، توصیفیتحلیلی و از لحاظِ هدف، کاربردی است. ابعادِ سرمایه فکری بر اساس مدل مون و کیم (2006) در نظر گرفته شد و پرسشنامۀ تحقیق، بر اساس این مدل تنظیم و پس تأیید روایی و پایایی آن در اختیار کارکنان شرکت پایانههای نفتی ایران شاغل در خارک که در زمان تحقیق 214 نفر بودند، قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که در بین ابعاد مختلف سرمایۀ فکری شرکت، بیشترین اهمیت را سرمایۀ ساختاری و سپس سرمایۀ انسانی و در نهایت سرمایۀ رابطهای دارا میباشد.
The purpose of this study has been to measure the intellectual capital in Iranian Oil Terminals Company (IOTC) to identify the ways of increasing its value. For this purpose the variables of the research were defined by exploring the background research and theoretical framework, and after that the primary model for the research was designed based on the model of Moon and Kym (2006). This research has been done using a descriptive survey method. The sample in this study has been employees of IOTC in Khark, including 214 individuals. The Smart PLS software was used to validate the proposed model. The results of data analysis indicated that the triple aspects of intellectual capital which considered as human capital (HC), structural capital (SC) and relational capital (RC) have had considerable effect on company’s intellectual capital. The most effective component of intellectual capital was relational capital, human capital and structural capital, respectively.
خلاصه ماشینی:
سوالات و فرضیه های تحقیق در این پژوهش برای بررسی سرمایۀ فکری به عنوان عنصری برای ارزش آفرینی، سؤالات اصلی تحقیق به این صورت مطرح شده است : سوال اصلی ١- مدل مناسب برای سنجش سرمایۀ فکری در شرکت پایانه های نفتی ایران چیست ؟ سوال اصلی ٢- ابعاد مختلف سرمایه فکری چه نقشی در بهبود آن در شرکت پایانه - های نفتی ایران دارند؟ هدف اصلی این تحقیق شناسایی مدل مناسب برای سنجش و اندازه گیری میزان سرمایۀ فکری شرکت از دیدگاه کارکنان شرکت پایانه های نفتی ایران میباشد که در قالب یک مدل تحلیلی هر یک از اجزای این مدل که شامل سه سرمایۀ انسانی، ساختاری و رابطه ای میشوند و شاخص های هر کدام از آن ها به ترتیب سرمایۀ انسانی (توانایی کارکنان ، پایداری کارکنان و رضایت کارکنان )، سرمایۀ ساختاری (فرهنگ سازمانی، سیستم های اطلاعاتی، فرایندهای سازمانی و مالکیت فکری) و سرمایۀ رابطه ای (مشتریان و مسؤولیت پذیری اجتماعی) اندازه گیری و میزان اهمیت هر یک از آن ها بر روی سرمایه فکری مورد بررسی قرار میگیرد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نحوه تفسیر نتایج فرضیه اول تحقیق : در سطح اطمینان ٠/٩٥ براساس نتایج جدول (٩) با توجه به اینکه مقدار آماره بزرگتر از ١/٩٦ است ، میتوان گفت سرمایه انسانی همبستگی مثبت و معناداری به میزان ٠,٨ با سرمایه فکری شرکت پایانه های نفتی ایران دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نحوه تفسیر نتایج فرضیه دوم تحقیق : در سطح اطمینان ٠/٩٥ براساس نتایج جدول (١٠) با توجه به اینکه مقدار آماره بزرگتر از ١/٩٦ است ، میتوان گفت سرمایه انسانی همبستگی مثبت و معناداری به میزان ٠,٩٥با سرمایه فکری شرکت پایانه های نفتی ایران دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نحوه تفسیر نتایج فرضیه سوم تحقیق : در سطح اطمینان ٠/٩٥ براساس نتایج جدول (١١) با توجه به اینکه مقدار آماره بزرگتر از ١/٩٦ است ، میتوان گفت سرمایه رابطه ای همبستگی مثبت و معناداری به میزان ٠,٧٨ با سرمایه فکری شرکت پایانه های نفتی ایران دارد.