چکیده:
در سالهای اخیر با وجود تحولاتی که در بخش دولتی رخ داده، همچنان بهره وری پایین سازمانهای دولتی دغدغه اصلی خط مشیگذاران کشور است. سکوت و دلسردی کارکنان نسبت به سرنوشت و برنامههای سازمان و عدم درک و تفاهم موثر بین کارکنان و مدیریت، زنگ خطری برای کاهش عملکرد سازمانی است که در سطح کلانتر به جامعه آسیب میرساند. این تحقیق به دنبال مدل یابی برای پوشش ابعاد پدیده سکوت سازمانی است. مدیریت سکوت سازمانی بخشی مهم از مدیریت رفتار سازمانی است که براثربخشی تصمیمگیری سازمانی تاثیر مستقیم دارد. در پژوهش حاضر با روش پیمایشی و با تکیه بر مدل سازی معادلات ساختاری، دادهها با کمک پرسشنامهای محقق ساخته از نمونهای شامل354 نفر از مردان و زنان شاغل در ستاد مرکزی سازمان تامین اجتماعی گردآوری شد. پرسشنامه مزبور براساس نظریههای موجود و با بررسی تحلیل عاملی اکتشافی در 174 گویه طراحی گردید. از طریق تحلیل عاملی تاییدی، مولفههای پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت و سپس مدل نهایی با تایید مولفهها و زیر مولفه های آنها تعیین شد. مدل نهایی، راهی برای فهم سکوت سازمانی پیشنهاد داده و به مدیران و سیاستگذاران کمک میکند این پدیده را در سازمان کاهش داده و روح کار و تلاش را در کارکنان ایجاد نمایند. مدیران میتوانند برای برچیدن سکوت در سازمانها از این نظریه مدد جویند. این نظریه به نظریهپردازان سازمان کمک میکند تا به فرضیههایی قابل آزمون در تحقیقاتی جامعتر دست یابند.
Despite various developments in the public sector in recent years, low productivity of government agencies has been the main concern of Iranian policy makers. Employee silence and indifference towards the fate of an organization and its programs and lack of effective understanding between employees and management is an alarm of imminent reduction in organizational performance affecting the whole society at a macro level. This research attempts to provide a model to cover different dimensions of organizational silence. Organizational silence management is an important part of organizational behavior management which directly affects organizational decision-making. Survey research method and structural equation modeling were used and data were collected using a researcher-made questionnaire. The sample consisted of 354 male and female employees of the headquarters of the Iranian Social Security Organization. The questionnaire was designed on the basis of existing theories and using exploratory factor analysis method in 174 items. Using confirmatory factor analysis method, the components were confirmed and the final model was determined after confirmation of the components and sub-components. The final model offers a way to understand organizational silence and helps managers and policy makers reduce this phenomenon in their organization and create the spirit of work and effort among their staff. Managers can utilize this theory to eradicate organizational silence. This theory helps organization theorists achieve testable hypotheses in more comprehensive research.
خلاصه ماشینی:
مدل نهایی، راهی برای فهم سکوت سازمانی پیشنهاد داده و به مدیران و سیاست گذاران کمک میکند این پدیده را در سازمان کاهش داده و روح کار و تلاش را در کارکنان ایجاد نمایند.
تحقیق حاضر نیز در راستای تحقیقات صورت گرفته پیش از این ، بر مقوله سکوت سازمانی تمرکز دارد و به دنبال شناسایی مولفه های موثر در این پدیده است ؛ با این تفاوت که تحقیق فعلی به جنبه تبیین ارتباط بین مولفه های تاثیرگذار، توجه بیشتری داشته و درصدد طراحی مدل مناسب مدیریت سکوت سازمانی است .
سال نهم / شماره ٣٤/ زمستان ١٣٩٦ عوامل : زارعی متین و همکاران (١٣٩١) در مقاله ای با عنوان سکوت سازمانی : مفاهیم ، علل وپیامدها؛ بیان می دارند سکوت سازمانی پدیده ای رایج و متداول در سازمان ها و واقعی ی موجود و ملموس برای مدیران و کارکنان است .
ترس مدیر از بازخورد منفی ، باورهای ضمنی مدیر در مورد ماهیت انسان بر این اساس که افراد طبیعتاً تنبل هستند، ویژگی های خاص مدیران سال نهم / شماره ٣٤/ زمستان ١٣٩٦ همچون سابقه مالی یا فرهنگ سازمانی منجر به ایجاد و توسعه سکوت در سازمان ها می شود.
همچنین با شناخت بهتر ویژگی های فعلی رفتاری کارکنان سازمان تامین اجتماعی و با رویکرد نظریه داده بنیاد، راه کارهای عملی مدیریت سکوت سازمانی نیز ارائه شده است .
در این پژوهش با عنایت به ادبیات نظری و پی یش نه پژوهش های قبلی ، تلاش شده است با بررسی عوامل ایجاد کننده ، دلایل و پیامدها، مدلی جامع به منظور مدیریت سکوت سازمانی تدوین و ارائه شود.