چکیده:
فضای رقابت شدید حاکم بر کسب و کار و تغییرات جدی آن، مدیریت دانش را به ناجی سرمایه دانشی سازمانها مبدل ساخته که ضمن اهمیت ذاتی، نیازمند تکامل، توسعه و بلوغ آینده نگرانه است. هدف از این تحقیق، جریانشناسی آینده مدیریت دانش و استخراج چالشها و موانع کامیابی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در جهت نیل به آینده مطلوب مدیریت دانش بوده است که با مطالعه میدانی محقق شده است. در این مسیر از ابزارهایی نظیر مصاحبه و پرسشنامه و همچنین مطالعات کتابخانهای بهره برده شده است. این آسیبشناسی از طریق سنجش سازگاری فعلی شرکت و تحلیل شکاف آن با وضعیت اولیهی سازگار با توسعه "مدیریت دانش بر مدار ارزش" حاصل شده است که در انتها، راهکارهای پیشنهادی آن در دو حوزه فرهنگ و ساختار سازمانی ارائه میشوند. این راهکارها بر تقویت هوشیاری اجتماعی سازمان و همچنین ارتقای توانمندیهای منابع انسانی در جهت ثبت و ترویج دانش ارزشآفرین (در دو مقوله صنعتی و سازمانی) تاکید کرده است.
The intense of competitiveness in the business environments and its serious changes have made knowledge management a soloution for rescuing the organizational capital. Knowledge management in terms of its fundamental importance is required to be developed. The purpose of this research was to investigate the future of knowledge management and extract the challenges of the National Petrochemical Company in order to achieve the desired future of KM by using field research . In this way, research tools such as interviews and questionnaires as well as library studies have been used. This step has been achieved by measuring the current adaptability of the company and analyzing its gap with the primitive consistent status of "Value-based KM". At the end, solutions were proposed in two areas: culture and organizational structure. These solutions emphasize the strengthening of organizational social awareness as well as enhancement of human resources capabilities for recording and promoting value-added knowledge (in two industrial and organizational categories).
خلاصه ماشینی:
تارنمای اخبار نفت (کد خبر ٤٦٠٥٤) در تاریخ ١ اردیبهشت ١٣٩٤ سال نهم / شماره ٣٥/ بهار ١٣٩٧ گستردگی، پیچیدگی، تعداد زیاد کارکنان و اهمیت ویژه تجربه و به طور ویژه شرایط خاص صنعت پتروشیمی ایران مانند پیشرفت سریع ، گذر از سیستم دولتی به سیستم خصوصی و ورود به عرصه رقابت های جهانی، نیاز به استفاده از یافته های جدید مدیریت دانش را دو چندان میکند، یافته هایی که امروز خود را در چالش های توسعه مدیریت دانش بروز داده است (شیخ بگلو و پورامام وردی، ١٣٨٧).
مسیر پیموده شده در پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت ملی صنایع پتروشیمی ١ ٤-١- نتایج مربوط به بررسی وضع موجود با تجزیه دو سؤال اصلی تحقیق به مؤلفه های جزئیتری (هر سؤال شامل ١٠ ردیف پرسش ) و طراحی پرسشنامه اصلی، این امکان به وجود آمد که پرسشنامه نهایی میان جامعه مخاطب پژوهش توزیع شود.
سال نهم / شماره ٣٥/ بهار ١٣٩٧ ( به تصویر صفحه مراجعه شود) با استفاده از تکنیک های عددی و خاصیت جمع پذیری نمرات حاصل از طیف لیکرت ٥ درجه ای، نتیجه گیری کمی طبق معادلۀ زیر (مبنی بر میزان سازگاری دو عامل فرهنگ و ساختار سازمانی در راستای توسعه مدیریت دانش ) در انتهای جداول ٢ و ٣ آمده است .
بر همین اساس، با پیروی از روشهای متداول تحلیل آماری پرسشنامه ، این شاخص حاصل شد که چنانچه میانگین سنجه های پرسشنامه ، کمتر از نمره حد وسطِ طیف لیکرت (عدد ٣) باشد، آن ویژگی در آینده محل تعارض بوده و چالشی برای توسعه نظاممند مدیریت دانش در شرکت ملی صنایع پتروشیمی خواهد بود (حبیبی, ١٣٩٢).