چکیده:
این تحقیق با هدف کشف ابعاد جوّ عاطفی سازمان در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران انجام پذیرفت. جامعه آماری تحقیق دربرگیرنده کلیه کارکنان این شرکت در منطقه خراسان رضوی است که 19 نفر از آنان با استفاده از نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری و کفایت نمونهگیری، مورد مصاحبه قرار گرفتند. جمعآوری دادهها از طریق مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته انجام شد و تحلیل آنها با استفاده از تحلیل محتوای کیفی قراردادی صورت گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد که ابعاد جوّ عاطفی سازمان را میتوان در قالب هشت بُعد اصلی شامل جوّ امید سازمانی، جوّ اعتماد سازمانی، جوّ ترس سازمانی، جوّ خشم سازمانی، جوّ عشق سازمانی، جوّ تعجب سازمانی، جوّ شادی سازمانی، و جوّ امنیت سازمانی دستهبندی نمود. درک این ابعاد زمینه مدیریت جوّ عاطفی سازمان در راستای اهداف سازمانی را فراهم میسازد.
This study aimed to explore the dimensions of emotional climate of organization in National Iranian Oil Products Distribution Company (NIOPDC). The statistical population consisted of all employees of NIOPDC in Khorasan Razavi District, and the sample was selected using purposeful sampling method up to the theoretical saturation with the sampling adequacy of 19 people. Data were collected through semi - structured interviews, and the analysis was done by qualitative content analysis. The findings showed that the dimensions of emotional climate of organization can be grouped into eight main dimensions including organizational hope climate, organizational trust climate, organizational fear climate, organizational anger climate, organizational love climate, organizational surprise climate, organizational happiness climate, and organizational security climate. Understanding these dimensions provides the basis for managing the emotional climate of organization in line with organizational goals.
خلاصه ماشینی:
و تأثیر عواطف در سطوح مختلف زندگی 1 Emotional Climate of Organization آنان بسیار زیاد است .
بر این اساس با توجه به بینش عمیقی که مفهوم جوّ عاطفی سازمان در مورد عواطف سطح سازمان ارائه می دهد، این تحقیق به بررسی ابعاد جوّ عاطفی سازمان (شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ) که ماحصل کارِ گروهی اعضای سازمان و ایجاد عواطفی مشترک بین آنهاست ، پرداخته است .
روش شناسی از لحاظ جهت گیری های تحقیق بر اساس هدف ، تحقیق حاضر در دسته تحقیقات بنیادی قرار دارد، چرا که دانش ما نسبت به جوّ عاطفی سازمان و به تبع آن ، نسبت به مدیریت و کسب وکار را توسعه می بخشد که نتایج آن در توسعه اصول کلی در کسب وکار و مدیریت به کار گرفته می شود (٢٠٠٩ ,Adrian &Mark, Philip, ).
در این تحقیق با توجه به محدود بودن نظریه های موجود، محقق به دنبال کنکاش در داده های خام و شناسایی ابعاد جوّ عاطفی سازمان از میان داده های حاصل از مصاحبه های عمیق می باشد و از این رو تحلیل محتوای قراردادی مورد استفاده قرار گرفته است .
سابقه خدمت کارکنان (حداقل بیش از پنج سال جهت از اطمینان فرایند جامعه پذیری فرد)، پست سازمانی افراد (از رده های مختلف سازمان )، نوع رابطه استخدامی (اعم از رسمی ، پیمانی ، قراردادی ) و تمایل به مشارکت در تحقیق به عنوان معیارهای انتخاب نمونه در نظر گرفته شد.
(Schweiter, & Callister, 2009 بررسی نتایج این تحقیق نشان می دهد که جوّ امنیت سازمانی نیز از مؤلفه های شکل دهنده جوّ عاطفی سازمان است .