چکیده:
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل طفرهروی اجتماعی جهت شناخت ابعاد، عوامل موثر و پیامدهای آن در بخش دولتی صنعت پالایش و پخش نفت بود. گردآوری دادههای این پژوهش با رویکرد کیفی به وسیله ادبیات موضوع و 12 مصاحبه نیمهساختارمند به شیوه گلوله برفی با کارکنان خبره این صنعت در حوزه فعالیتهای گروهی صورت گرفت. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون (ترکیبی) استفاده شد. پس از کدگذاری دادهها، الگوی ارتباطی مضمونهای کشف شده به صورت مدل ترسیم و روایی و قابلیت اطمینان یافتهها بررسی و تایید گردید. نتایج به دست آمده 78 مفهوم منحصر به فرد را نشان داد که در 2 بعد (طفرهروی کفایتی و طفرهروی رقابتی) برای پدیده طفرهروی اجتماعی، 5 عامل اثرگذار (عوامل مرتبط با کار، عوامل فردی، وضعیت گروه، عوامل سازمانی و مدیریتی و عوامل اجتماعی) و 5 پیامد (عواطف فرد، عملکرد فرد، عملکرد گروه، جوّ گروه و وضعیت سازمان) قرار گرفته است.
The purpose of this research was to design a model of social loafing in order to understand its dimensions, effective factors, and consequences in refining and distribution department of oil industry. The data collection was carried out through topic literature and semi-structured interviews with industry experts in the field of group activities by snowball method. Thematic Analysis method (combination) was used to analyze the collected data, then the data was coded and the communicative pattern of the discovered content was drawn as a model. The results showed 78 unique concepts which are presented in two dimensions (competitive loafing and adequacy loafing) for the phenomenon of social loafing, as well as five effective factors (work-related factors, individual factors, group status, organizational and managerial factors, and social factors) and five consequences (individual emotions, Individual performance, group performance, group atmosphere, and organization status).
خلاصه ماشینی:
از طرفی غالب پژوهش های این حوزه در روان شناسی و آموزش انجام شده و گروه های کاری ( ,Naicker ٢٠١٤ ,Schippers ;٢٠١١) کمتر مورد بررسی قرار گرفته اند که در نتیجه تفاوت های چشم گیری که میان گروه های کاری (به معنای افرادی که برای تکمیل یک وظیفه در سازمان دور هم جمع میشوند (٢٠٠٨ ,Judge &Robbins ) با سایر گروه ها وجود دارد، نادیده گرفته شده است .
از طرف دیگر با وجود پژوهش های قابل توجهی که در زمینه طفره روی اجتماعی صورت گرفته ، میتوان گفت که درک درستی از آن وجود ندارد و مفهوم پردازی آن به 1 Illusion of group effectivity 2 Social loafing درستی صورت نگرفته است (٢٠١٨ ,Wang &Zhu ;٢٠١٧ ,Deleau)، زیرا با وجود پیچیدگی ، فاقد بعد میباشد که این موضوع میتواند نشان دهنده عدم شناخت کافی آن باشد و به این جهت از سوی جاسوالا، سشیتال و ملشی ١ (٢٠٠٩) مورد انتقاد قرار گرفته است .
از پژوهش های صورت گرفته در این حوزه برای شناسایی مدل طفره روی اجتماعی استفاده شد، اما از آن جا که رفتار انسان ها به هنجارها و ارزش های جامعه بستگی دارد و رفع معضلات مرتبط با این پدیده در گروه های کاری بخش دولتی صنعت مورد مطالعه در اولویت قرار داشت ، استفاده از نظرات خبرگانی که تجربه کار در گروه ها و آشنایی با مسائل آن ها را دارند، در 1 Liden, Wayne, Jaworski, & Bennett چارچوب کار قرار گرفت .
Justice Perceptions and drives of hotel employee social loafing behavior, International Journal of Hospitality Management, 33, 456-464.