چکیده:
کارآفرینی سازمانی عنصر بسیار مهمی در فرآیند توسعه سازمانی و اقتصادی است. از این رو، بررسی تاثیر هوش و فرهنگ سازمانی بر کارآفرینی سازمانی در شرکت گاز شیراز هدف این مطالعه قرار گرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی- پیمایشی بهشمار میرود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مدیران شرکت گاز شهر شیراز به تعداد 230 نفر بود. بر اساس جدول مورگان حجم نمونه 140 نفر برآورد گردید. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه استاندارد هوش سازمانی آلبرخت (2003)، فرهنگ سازمانی دنیسون (2000) و برای سنجش کارآفرینی سازمانی با استفاده از پرسشنامه استاندارد اکتان و بیولت (2008) گردآوری گردید. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوا و سازه و پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ و شاخص پایایی ترکیبی بررسی و مورد تایید قرار گرفت. اطلاعات گردآوری شده توسط نرمافزارهای لیزرل و اسپیاس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج بهدست آمده نشان داد که هر دو عامل هوش و فرهنگ سازمانی بر کارآفرینی سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد.
Organizational entrepreneurship is a very important element in the process of organizational and economic development. Therefore, investigating the impact of organizational intelligence and culture on organizational entrepreneurship in Shiraz Gas Company was considered as the research goal. This research is consumed applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of nature. The statistical population of the present study included all managers of Shiraz Gas Company with 230 people. According to Morgan's table, the sample size was estimated at 140 people. The research data were collected using the Standard Questionnaires including Albrecht Organizational Intelligence (2003), Denison Organizational Culture (2000) and to measure organizational entrepreneurship by using Octane and Biolet standard questionnaire (2008). The validity of the questionnaire was evaluated and confirmed using content and structure validity and reliability through Cronbach's alpha coefficient and combined reliability index. The data collected by the software and Lisrel software were analyzed. The results showed that both organizational intelligence and organizational culture have a positive and significant effect on organizational entrepreneurship.
خلاصه ماشینی:
استفاده از ساختارهای سنتی برای مدیریت سازمان ها موجب میشود که این سازمان ها در حوزه منابع انسانی با مشکلات گوناگونی مواجه شوند (٢٠٠٢ ,Hyland &Rau )، از این دست مشکلات میتوان به عدم شفافیت مسیر شغلی (٢٠٠٢ ,Larsen)، حقوق و ارتقای مدیران ( & Allen ١٩٩٥ ,Katz)، امور رفاهی و کیفیت زندگی افراد (٢٠٠٢ ,Turner, Packendorff ; ٢٠٠٨ ,Keegan &Huemann, )، استرس (٢٠٠٧ ,Crawford &Aitken )، هماهنگی و غلبه بر حجم کار بیش از اندازه (٢٠٠٦ ,Engwall &m, Zika-Viktorsson, Sundstro) و تخصیص منابع (٢٠٠٣ ,Jerbrant &Engwall ;١٩٩٨ ,.
فعالیت های هوش سازمانی و فرهنگی برای مراحل مختلفی که کارآفرینی در حال فعالیت در آن می باشد، حیاتی است (٢٠١٩ ,Popovi &Richards, Yeoh, Chong, ).
محققان بر این باورند که کارآفرینی سازمانی، نقش مهمی در بهبود عملکرد سازمانی (٢٠٠٧ ,Simsek)، رشد (١٩٩٣ ,Zahra) و مزیت رقابتی (٢٠٠٩ ,Webb &Ireland ) سازمان ها دارد.
کارآفرینی سازمانی مفهومی چند بعدی است که ابعاد و مؤلفه های متعددی دارد که این ابعاد شامل نوآوری، پیشگامی، نوسازی و خطرپذیری میشود (٢٠٠٩ ,Darroch &Miles, Munilla, &Scheepers, Hough, ٢٠٠٨ ,Bloom;).
برخی از محققان فرهنگ سازمانی را هنجاری میدانند که کل سازمان را در کنار هم نگه میدارد Shahzad, ;Luqman, Khan, & Gregory, Harris, Armenakis, & Shook, 2009) ٢٠١٢ ,Shabbir).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) روش شناسی با توجه به این که پژوهش حاضر به بررسی تأثیر هوش و فرهنگ سازمانی بر کارآفرینی سازمانی پرداخته شده است ، روش پژوهش توصیفی- پیمایشی میباشد.