چکیده:
از جمله روشهای مورد استفاده برای سنجش و ارزیابی کارکنان، استفاده از کانون ارزیابی است. کانونهای ارزیابی معمولاً از روایی مناسبی در سطح ابزار برخوردارند اما در سطح مدلِ جمعبندی دارای ضعفهایی هستند. این پژوهش به طراحی سیستمی فازی برای برآورد امتیاز نهایی کانونهای ارزیابی با بهرهگیری از مدلسازی ذهنیت خبرگان میپردازد. برای این منظور از دادههای کانون ارزیابی با ابعاد، هوش، شخصیت و شایستگی استفاده گردیده و در نهایت، مدلی برای ترکیب این سه دسته از مفاهیم ارائه شده است. سیستم طراحی شده، دارای سه دسته اعداد فازی ذوزنقهای و 27 قاعده است. به منظور اعتبارسنجی این مدل از دادههای 116 نفر از مدیران کشور و شبیهسازی مونتکارلو استفاده و مشخص شد شایستگی، هوش و شخصیت بهترتیب بیشترین اهمیت را در امتیاز نهایی کانون ارزیابی دارند.
One of the methods used to measure and evaluate employees is the assessment center. Assessment centers usually have good validity at the instrumental level, but have weaknesses at the summation level. This research seeks to provide a fuzzy system for estimating AC final scores based on competency, intelligence and personality scores by modeling mentality of experts in this field. For this purpose, the data of the assessment center and expert’s opinion have collected and finally a model has been presented to combine these three categories of concepts. The developed model has three sets of trapezoidal fuzzy numbers and 27 rules. In order to validate this model, the data of 116 managers of the country and the simulation of Monte Carlo were used, and it is clear that competence, intelligence and personality are the most important parameters, respectively, in the final score of the evaluation center
خلاصه ماشینی:
به منظور اعتبارســنجی این مدل از داده های ۱۱۶ نفر از مدیران کشــور و شبیه سازی مونت کارلو استفاده و مشخص شد شایستگی ، هوش و شخصیت به ترتیب بیشترین اهمیت را در امتیاز نهایی کانون ارزیابی دارند.
در صورت عدم وجود داده های عملکرد، به منظور توســعه سیســتمی برای برآورد امتیاز نهایی کانون هــای ارزیابی می توان از ذهنیت های خبرگان و افرادی که سال ها در کانون های ارزیابی فعالیت کرده اند و در سمت های مدیریت منابع انســانی حضور داشته اند، استفاده کرد و سعی کرد تا ذهنیت این افراد را مدل سازی نمود (اکبری و همکاران ، ۱۳۹۵).
با توجه به مورد فوق ، این پژوهش به دنبال ارائه روشی برای جمع بندی امتیازات کانون ارزیابی است که علاوه بر ماهیت مکانیزه آن ، بتوان از ذهنیت های خبرگان و افراد با تجربه در صنعت نیز استفاده کرد و همچنین بتوان امتیاز نهایی ایجاد شده را معیاری از تصور خبرگان در مورد عملکرد شغلی آینده فرد دانست .
روش شناسی ســوال اساسی این پژوهش آن اســت که جمع بندی امتیاز نهایی در کانون های ارزیابی به نحویکه بتوان از عوامل هوش ، شــخصیت و شایســتگی به صورت هم زمان اســتنتاج نمود و درعین حال ذهنیت خبرگان را نیز در نظرگرفت ، از چه الگو و سیستمی تبعیت می کند؟ برای طراحی چنین سیســتمی از سیستم های اســتنتاج فازی استفاده شده است .
A fuzzy inference system with application to player selection and team formation in multi-player sports.