چکیده:
در شرایط اقتصادی موجود کشور، نگهداری کارکنان دانشی از مهمترین چالش سازمانهای دانش بنیان محسوب میشود. لذا، طراحی مدل ترک خدمت کارکنان دانشی هدف پژوهش حاضر قرار گرفت. در این پژوهش روش تحقیق آمیخته مورد استفاده قرار گرفت. بهمنظور جمع آوری دادهها از تکنیک سه مرحله ای دلفی، مصاحبههای نیمه ساختاریافته و پیشینه پژوهش در بخش کیفی و دربخش کمی نیز از معادلات ساختاری استفاده گردید. بر اساس یافتههای بخش کیفی، هفت عامل محیطی، سازمانی و ساختاری، شغلی، فردی، قانونی و حقوقی، ارزشی-عقیدتی و مدیریتی، 35 مولفه و 167 گویه در ترک خدمت کارکنان دانشی شناسایی شد. نتایج حاصل از معادلات ساختاری در بخش کمی نشان داد که مدل ترک خدمت کارکنان دانشی در شرکت پخش فرآوردههای نفتی شامل عوامل محیطی، ساختاری، شغلی، قانونی-حقوقی و ارزشی - عقیدتی میباشد که از بین آنها عامل ساختاری مهم ترین عامل در ترک خدمت کارکنان دانشی بود و عامل قانونی -حقوقی آخرین رتبه را به خود اختصاص داد.
In the current economic conditions of the country, retaining knowledge workers is one of the most important future challenges for organization, especially in the knowledge-based organizations. So, this study aimed at designing a knowledge worker turnover model. The mixed method has been used in this research. In order to collect data, three-stage Delphi technique, semi-structured interviews and research background were used in qualitative section and structural equations were used in the quantitative section. Based on the findings of qualitative section of the research, 7 factors including: environmental, organizational and structural, occupational, individual, legal, ideological and managerial factors, 35 components and 167 items were identified. The results of structural equations showed that model of turnover of knowledge workers in Oil Products Distribution Company Includes environmental, structural, occupational, legal, ideological factors, among which the structural factor was the most important and the legal factor was the least in the ranking.
خلاصه ماشینی:
طراحی مدل ترک خدمت کارکنان دانشی در شرکت پخش فراورده های نفتی خراسان رضوی U ریحانه هاشم زهی *۱– رضا نجف بیگی ۲– محمدرضا ذبیحی ۳ U چکیده در شرایط اقتصادی موجود کشور، نگهداری کارکنان دانشی از مهم ترین چالش سازمان های دانش بنیان محســوب می شــود.
یکی از چالش های فعلی و آینده مدیران منابع انسانی سازمان ها این است که چگونه با امکانات موجود، کارکنان دانشی را در سطح مطلوبی از رضایت شغلی نگه دارند (٢٠١٧ ,Malkawi).
ضروری است که سازمان ها با شناســایی عوامل مؤثر بر عدم ماندگاری و ترک خدمت منابع انسانی دانشی در شرکت های دانش بنیان دارایی کلیدی(کارکنان دانشــی ) خود را حفظ و توسعه دهند(رنجبر و شفیع زاده ،۱۳۹۴) سازمان ها باید عوامل مؤثر بر ترک خدمت کارکنان دانشی را بررسی نمایند تا اقدامات پیشگیرانه برای جابه جایی آن ها را اتخاذ نموده و ماندگاری آنها را افزایش دهند (٢٠١٩ ,Deng &Lin ).
یافته ها همان طور که درروش شناســی تحقیق اشاره شد، برای شناسایی عوامل ترک خدمت کارکنان دانشی در این پژوهش از تکنیک سه مرحله ای دلفی استفاده شده است .
درمجموع و برمبنــای یک جمع بندی کلی از نتایج مراحل دلفی ، برای اندازه گیری عوامل ترک خدمت کارکنان دانشی از ۷ عامل ، ۳۵ مؤلفه و ۱۶۷ گویه بهره گیری شد که درواقع مدل این تحقیق را تشکیل داد.
این پژوهش باهدف طراحی مدل ترک خدمت کارکنان دانشی در شرکت پخش فراورده های نفتی خراسان رضوی صورت گرفته است .