چکیده:
هدف پژوهش حاضر ارائة الگویی برای برنامة درسی تلفیقی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان بود. برای تحقق این هدف، از روش پژوهش کیفی عام استفاده شد. جامعة آماری شامل مطالعات، کتابها و مقالات، اسناد و متخصصان دانشگاه فرهنگیان بود که حداکثر ممکن مطالعات، دو سند و 37 نفر از متخصصان به روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از فرمهای تحلیل محتوا و مصاحبه استفاده شد. دادههای پژوهش از طریق تحلیل محتوای کیفی تحلیل شد. بر اساس نتایج پژوهش چهار بعد اهداف، محتوا، روش و شیوههای ارزشیابی و 43 ویژگی برای برنامة درسی تلفیقی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان به دست آمد. ویژگیهای اهداف شامل اتکا بر اسناد فرادستی و شایستگیمحوری، استانداردمحوری، نیازمحوری، همگامی نظریه و عمل، مهارتمحوری، تناسب با فناوری روز، مبتنی بر تولید دانش، توجه به تفکر انتقادی، مسئلهمحوری، مشارکتیبودن، فاوامحور بودن، پژوهشمحوری، مبتنیبودن بر تجربه و زندگی واقعی، انعطافپذیری است. ویژگیهای محتوا شامل مبتنیبودن بر فناوری، تنوع، روزآمدی، انسجام، ارتباط با حوزههای علمی چندگانه، تناسب با فرد و نیاز مخاطب و جامعه و زیستبوم است. پروژهمحوری، تلفیق نظریه و عمل، مشارکتی، اکتشافی، فعال و نوین و گروهیبودن، مبتنی بر حل مسئله، در محیط واقعی، مبتنی بر عمل و کارگاهی، خودانگیختگی یادگیرنده از ویژگیهای روشهای یاددهی-یادگیری است و ویژگیهای ارزشیابی شامل توجه بر عمل و عملکردمحوری، حل مسائل واقعی از طریق روشها و ابزارهای متعدد، کاربرد آموختهها در عمل یاددهی- یادگیری، از منظر خود یادگیرنده، استاد و دیگران و بهرهگیری از ابزارهای مختلف است. متناسب با این ویژگیها در این مقاله، الگوی برنامة درسی تلفیقی این دانشگاه ترسیم شد.
The purpose of this study was to provide a model for the integrated curriculum of. Farhangian University’s teacher training. To achieve this goal, the general qualitative research method was used. The statistical population included studies, books and articles, documents, and specialists of Farhangian University. As many studies as possible, two documents and 37 specialists were selected as the sample by purposive sampling. Content analysis and interview forms were used to collect data. Research data were analyzed through qualitative content analysis. Based on the results of the research, 4 dimensions of objectives, content, methods and methods of evaluation and 43 characteristics were obtained for the integrated curriculum of Farhangian University teacher training. Characteristics of goals include relying on superior documents and competency-oriented, standard-based, need-oriented, theory-practice synchronization, skill-oriented, appropriate to modern technology, based on knowledge production, attention to critical thinking, problem-oriented, participatory, ICT-oriented, research-oriented Based on real experience and life and flexibility. The characteristics content include being based on technology, diversity, up-to-dateness, coherence, connection with multiple scientific fields, fit to the individual and the needs of the audience, fit to the society and ecology and flexibility. Project-oriented, combination of theory and practice, participatory, exploratory, active and new and group-based, problem-solving, in a real environment, based on action and workshop, learner spontaneity are the Characteristics of teaching-learning methods., the characteristics evaluation include attention to action and performance-based, solving real problems through various methods and tools, application of what has been learned in teaching-learning practice, from the perspective of the learner, professor and others and using different tools. In accordance with these characteristics, the model of the integrated curriculum of this university was drawn.
خلاصه ماشینی:
Jamaica Ministry of Education and Culture الف ) اقتضائات و رويکردهاي حاکم بر برنامه هاي درسي دانشجومعلمان مانند شايستگيمحوري، تربيت محوري، تلفيقيبودن ، انعطاف پذيري و عمل گرايي (موسيپور و احمدي، ١٣٩٥)، پژوهش محوري، همراهي نظريه و عمل و غيره که از طريق برنامه هاي درسي موضوع محور ممکن نميشود؛ ب ) آثار و پيامدهاي برنامۀ درسي تلفيقي براي تربيت معلمان مانند برقراري ارتباط بين بخش هاي وابسته به هم در يک کل بزرگ تر و ارتباط رابطۀ متوازن بين آن ها (مهرمحمدي، ١٣٧٧)، امکان مرتبط کردن موضوعات درسي با مسائل روزمرة دانش آموزان ، جذاب و شوق انگيزبودن يادگيري موضوعات درسي (جعفري ثاني، کرمي و پاکمهر، ١٣٩٣)، تأکيد بر پرورش انسان مسئول و پاسخگو، معناداربودن يادگيري، به فعاليت واداشتن يادگيرندگان ، رغبت انگيزبودن فرصت هاي يادگيري، ارتباط داشتن برنامه با زندگي و قابل فهم بودن محتوا (احمدي، سبحانينژاد و اميري، ١٣٩٤)، هماهنگي برنامۀ درسي باکيفيت يادگيري در محيط هاي طبيعي (مهرمحمدي و احمدي، ١٣٨٠)، برداشتن مرزهاي ساختگي بين موضوعات درسي و ايجاد ارتباط معنادار و ترکيب مفاهيم ، مضامين و مهارت ها (رپکو١، ٢٠٠٨)، کنارنهادن تعصب هاي رشته اي و استفاده از امکانات و قابليت هاي رشته هاي ديگر علمي براي فهم و تبيين پديده ها (خاکباز و موسيپور، ١٣٨٨) و ايجاد امکان برقراري ارتباط بين تجارب آموزشي و محيط واقعي ارتباط براي يادگيرندگان و افزايش انگيزة يادگيري، رشد مهارت هاي ميان فردي، توسعۀ ارتباطات اجتماعي، پرورش تفکر سطوح بالا و پژوهش محوري در آنان (جعفري ثاني، کرمي و پاکمهر، ١٣٩٣) که هر نظام آموزشي را به تلفيق در برنامه هاي درسي ترغيب ميکند.