چکیده:
این مطالعه با هدف بررسی عوامل موثر بر آمادگی یادگیری سازمانی در کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی و استفاده از نتایج پژوهش برای کاربست در فرایندهای آموزش انجام شده است. یادگیری الکترونیکی نوع خاصی از آموزش از راه دور است که در آن با تکیه بر تکنولوژیهای مبتنی بر شبکه و با به کارگیری بسترهای انتقال مانند اینترنت یا اینترانت و با استفاده از ابزارهایی چند رسانهای، در یک محیط تعاملی مجازی به ارایه آموزش یا بازآموزی میپردازد. در این پژوهش آمادگی الکترونیکی که همانا توانایی یک سازمان برای اتخاذ موفقیتآمیز تکنولوژی اطلاعات و استفاده و کسب سود از آن میباشد مورد بررسی قرار گرفته است. روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی محسوب میشود. تعداد 400 نمونه به روش تصادفی منظم و متناسب از میان کارکنان شرکتهای تابعه صنایع پتروشیمی انتخاب و تعداد 376 پرسشنامه تکمیل و بازگشت داده شد. نتایج به دست آمده با استفاده از روشهای آماری مدل معادلات ساختاری و به کمک نرمافزار آماری لیزرل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد متغیر آمادگی محیطی و امکانات با قویترین رابطه مستقیم و مثبت، بیشترین اثر را بر آمادگی یادگیری الکترونیکی داشته و متغیر سبکهای یادگیری و آمادگی فرهنگ سازمانی بیشترین میزان اثر مستقیم و در مجموع با واسطه متغیر آمادگی محیطی و امکانات بیشترین اثرکل را بر آمادگی یادگیری الکترونیکی کارکنان داشته است. نتایج حاصل از تحلیلهای مبتنی بر مدلهای معادلات ساختاری و مقایسه آن با پژوهشهای قبلی بیانگر آن است که الگوی مفهومی تنظیم شده به نحو مطلوبی از طریق دادهها پشتیبانی شده است.
The aim of this study is investing of the affecting factors on organizational learning readiness on national petrochemical co. staff. The results of this research is using implement in training processes. E-learning is a special type of distance learning that relies on network-based technologies and using transmission media such as the Internet or intranet and also multimedia tools, in an interactive virtual environment to provide training or retraining. This study examine Electronic Readiness which is the ability of an organization to successful adoption of information to use and gain profit from it .this research is descriptive and correlation. A total of 400 samples selected randomly and proportionally among subsidiaries petrochemical industries Staff and 376 questionnaires were completed and returned. the results were analyzed with statistical methods of structural equation modeling and using LISREL software. The results show environmental readiness and facilities with the strongest direct and positive relationship, has most effect on e-learning readiness .The learning styles and organizational culture readiness variables have the most direct effect and in general with mediation of environmental readiness and facilities variables have the greatest ensemble on the readiness of e-learning staff. the results of analyzes based on structural equation models and comparison with the previous studies indicate that the conceptual model supported by the data favorably