چکیده:
مطالعه دربارة خودکارآمدی تحصیلی و عوامل مؤثر بر آن در جامعة امروزی برای دانشآموزان توجه ویژهای میطلبد. هدف تحقیق حاضر پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی بر اساس سبکهای دلبستگی و مهارتهای فراشناختی دانشآموزان بود. مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی بود و نمونة آماری به روش خوشهای، 195 نفر از دانشآموزان دختر پایة سوم شهرستان اهر بود. بر اساس اهداف از سه پرسشنامة خودکارآمدی تحصیلی یلروی و بانتینگ (2002)، دلبستگی کولینز و رید (1990) و فراشناخت اونیل و عابدی (1996) برای جمعآوری دادهها استفاده شد. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد مؤلفههای مهارت فراشناختی با خودکارآمدی تحصیلی رابطة مثبت و معنادار دارند و همچنین، با مؤلفههای دلبستگی نا ایمن اجتنابی و ایمن رابطة مثبت و معنادار دارند، ولی مؤلفة سبک دلبستگی اضطرابی رابطة منفی با خودکارآمدی تحصیلی دارد (05/0>P). همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد میزان تأثیرگذاری مؤلفههای آگاهی فراشناختی، راهبرد شناختی، برنامهریزی و خودبازبینی بر خودکارآمدی تحصیلی به ترتیب، برابر 29/0، 28/0، 37/0، 11/0 است (05/0>P). همچنین، نتایج نشان داد میزان تأثیرگذاری مؤلفههای وابستگی (نا ایمن اجتنابی)، نزدیکبودن (ایمن)، اضطرابی بر خودکارآمدی تحصیلی به ترتیب برابر 44/0، 24/0، 11/0- است (05/0>P). از این نتایج چنین استنباط میشود که با نهادینهکردن فرایند یاددهی -یادگیری معنادار و همچنین، شرایط دور از اضطراب میتوان خودکارآمدی دانشآموزان را بهبود بخشید.
The study of academic self-efficacy and factors influencing it in today's society requires special attention for students. The aim of this study was predicting academic self-efficacy based on attachment styles and meta-cognitive skills. It was descriptive-correlational study and statistical samples (n=195) were selected by a cluster-random sampling method from third-grade high school female students of Ahar. Mac Elroy & Banting's academic self-efficacy questionnaire (2002), the Adult Attachment Scale (AAS, Collins & Read, 1990), and the metacognition questionnaire (O'Neil and Abedi, 1996) were employed for data gathering. Correlation analysis results showed a positive and significant relationship between the components of metacognitive skills and academic self-efficacy and the components of secure and insecure avoidance attachment, the relationship between the component of anxious attachment style with academic self-efficacy was negative (p <0.05). Regression analysis, the rate of influence of metacognitive awareness, cognitive strategy, planning, and self-monitoring components on academic self-efficacy was respectively 0.29, 0.28, 0.37, 0.11 (p <0.05). The rate of influence of attachment components (insecure avoidance), proximity (secure), and anxiety on academic self-efficacy were respectively 0.44, 0.24, -0.11, respectively (p <0.05). As with results, the self-efficacy of students can be promoted through significant systematizing the process of teaching-learning as well as anxiety-avoidance conditions.
خلاصه ماشینی:
هدف تحقيق حاضر پيش بيني خودکارآمدي تحصيلي بر اساس سبک هاي دلبستگي و مهارت هاي فراشناختي دانش آموزان بود.
Brown, Peterson & Yao 3.
Tavakolizadeh, Tabari & Akbari 4.
Jaafar & Ayub بررسي خودکارآمدي تحصيلي بر اساس سبک دلبستگي دانش آموزان از اهميت ويژه اي برخوردار است .
فرضيۀ دوم: سبک هاي دلبستگي قابليت پيش بيني خودکارآمدي تحصيلي دانش آموزان دختر را دارد.
با توجه به ستون معناداري جدول ضرايب (جدول ٢) ملاحظه ميشود که همۀ مؤلفه ها در سطح ٠٠٥ همچنين ، براي تحليل نتايج فرضيۀ دوم ، به منظور پيش بيني خودکارآمدي تحصيلي دانش آموزان از روي سبک هاي دلبستگي از رگرسيون خطي چندگانه استفاده شد.
طبق نتايج جدول ٣ و با توجه به مقدار ضريب تعيين مشخص مي شود که سبک هاي دلبستگي به اندازة ٣٧ درصد از تغييرات متغير خودکارآمدي تحصيلي را تبيين مي کند.
همچنين ، با توجه به ستون معناداري جدول ضرايب (جدول ٣) ملاحظه ميشود که همۀ مؤلفه ها در سطح ٠٠٥ بحث و نتيجه گيري نتايج مطالعۀ حاضر نشان داد مهارت هاي فراشناختي و مؤلفه هاي آن قادر به پيش بيني خودکارآمدي تحصيلي است و نتايج اين يافته با پژوهش هاي ميداني و شريفي (٢٠١٥)، فان و واکر (٢٠٠٠)، زيمرمن و کيتسانتاس (٢٠٠٩)، صفرزاده و مرعشيان (١٣٩٥)، و جعفر و ايوب (٢٠١٠) همسو است .
همچنين ، نتايج فرضيۀ دوم تحقيق نشان داد سبک هاي دلبستگي ناايمن اجتنابي، ايمن و اضطرابي قابليت پيش بيني و تأثيرگذاري بر خودکارآمدي تحصيلي را دارند.
Mathematics self-efficacy and meta-cognition Among University Students.
Academic self-efficacy: predictive role of attachment styles and meta-cognitive skills.