چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش بازاریابی سبز در تعیین رفتار خرید و وفاداری مشتریان به محصولات غذایی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی است. جامعه آماری این مطالعه، مشتریان محصولات غذایی اردبیل است که بر اساس فرمول کوکران تعداد 384 نفر بهعنوان نمونه تعیین و با استفاده از نمونهگیری در دسترس توزیع و جمعآوری شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه که روایی و پایایی آن با استفاده از شاخصهای معادلات ساختناری مورد ارزیابی و تأیید قرار گرفته است. ابزار تحلیل اطلاعات در نرمافزار SMARTPLS-3 و با استفاده از معادلات ساختاری انجام شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که بازاریابی سبز بهترتیب با ضریب 63/0 و 69/0 تأثیر مثبت و معنیداری بر رفتار خرید و وفاداری مشتریان به محصول دارد. همچنین ضریب R2 نشان داد که بازاریابی سبز بهترتیب 38 و 21 درصد تغییرات رفتار خرید و وفاداری مشتریان به محصول را تبیین میکند.
This study aims to investigate the role of green marketing on purchasing behavior and customer loyalty in food products. This research is applied in terms of purpose and descriptive in terms of method. The statistical population of this study is the customers of Ardabil food products, which 384 people are selected as a sample and distributed and collected using available sampling. Data collection tool is a questionnaire which it's validity and reliability are evaluated and confirmed using structural equation indices. Data analysis tool is performed in SMARTPLS-3 software using structural equations. The results show that green marketing with a coefficient of 0.63 and 0.69, respectively, has a positive and significant effect on purchasing behavior and customer loyalty. The R2 coefficient also show that green marketing explains 38% and 21% of changes of customer purchasing behavior and customer loyalty.