چکیده:
یکی از قابلیتهای کاربردی در شبکة آموزشی دانشآموزان (شاد)، محتواهای رسمی است که محتواهای آموزشی ویژة معلمان و دانشآموزان برای تمامی دروس و مقاطع تحصیلی را شامل میشود. در همین راستا، پژوهش حاضر به ارزیابی بخش محتواهای رسمی دورة ابتدایی موجود در شبکة شاد، از دیدگاه معلمان ابتدایی پرداخته است. روش پژوهش، کیفی و از نوع پدیدارشناسی (تجربة زیسته) بود. جامعة آماری، تمامی معلمان دورة ابتدایی شهرستان میرجاوه در سال تحصیلی 1400-1399 شامل 120 معلم، و نمونه شامل 40 معلم بودند که بهصورت هدفمند انتخاب شدند. بعد از رعایت اصل تنوع و رسیدن به اشباع نظری، در نهایت، از مصاحبة 34 معلم شرکتکننده، فیشبرداری صورت گرفت. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبة عمیق نیمهساختاریافته بود. ابزار تحلیل دادههایکیفی حاصل از مصاحبه استفاده از فرایند کدگذاری بود که با انجام سه مرحله کدگذاری بر روی فیشبرداریهای حاصل از مصاحبه، مهمترین محاسن و محدودیتهای محتواهای رسمی شبکة شاد از دیدگاه معلمان دورة ابتدایی مشخص شد. در نتیجة تحلیل دادهها، هفت مقوله برای محاسن محتواهای شبکة شاد، شامل متناسببودن محتوا با سن و نیاز فراگیران، در دسترسبودن و ماندگاری، جذاب و مؤثربودن، ارائه توسط معلمان مجرب و نمونة کشوری، باکیفیت بودن محتوا، ارائة آموزش محتواهای یکسان در سطح کشور، ایجاد انگیزه و افزایش اعتماد به نفس در فراگیران بهدست آمد. همچنین هفت مقوله برای محدودیتهای محتواهای شبکة شاد، شامل سطح بالای برخی محتواها، بیتوجهی به جزییات در محتواها، نبود تعامل دوطرفه، عدم تمرکز فراگیران، بیتوجهی به تفاوتهای فردی، کندی سرعت دانلود محتواها و نبود محتواهای کاربردی در زندگی فراگیران به دست آمدند.
One of the functionalities in the student education network (Shad) is the existence of a section called formal content, in which all educational content for teachers and students is available in all subjects and at all levels of education. In this regard, the present study has evaluated the formal content section of the elementary school in Shad Network, from the perspective of elementary school teachers. The research method was qualitative phenomenology (lived experience). The study population was all primary school teachers in Mirjaveh city in the academic year 1399-1400 including 120 teachers and the sample size included 40 teachers who were purposefully selected for interview. After observing the principle of diversity and reaching theoretical saturation, finally, the interview of 34 teachers participating in the interview was recorded. The data collection tool was the use of semi-structured in-depth interviews. The qualitative data analysis tool from the interview was the use of coding process. By performing all three coding steps on the interview receipts, the most important advantages and limitations of the official content of Shad Network were identified from the perspective of elementary school teachers. As a result of data analysis, seven categories for the benefits of Shad network content include: content appropriate to the age and needs of learners, availability and persistence, attractive and effective, provided by experienced and top teachers in the country, quality content, providing the same content training at the national level, motivating and increasing the confidence of learners was achieved. There are also seven categories for the limitations of Shad network content, including: the high level of some content and its ambiguity, lack of attention to detail in the content, lack of two-way interaction, reduction or lack of focus of learners, lack of attention to individual differences, slow download speed and lack of content The existence of useful content in the lives of learners was obtained.