چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر نشاط سازمانی در شرکت گاز استان یزد با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری انجام شد. در این پژوهش، برای جمعآوری اطلاعات در بخش کیفی از ادبیات موضوع و انجام مصاحبه با خبرگان مدیریتی شامل اساتید دانشگاه، مدیران و کارشناسان شرکت گاز استان یزد به تعداد 15 نفر استفاده شد و دادههای بخش کمّی با استفاده از پرسشنامۀ گردآوری و با روش دلفی فازی تحلیل شد. یافتههای پژوهش در بخش کیفی با استفاده از مصاحبهها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی تحلیل شد که 11 عامل اصلی و 54 شاخص شناسایی شدند. اعتبارسنجی شاخصهای شناساییشده با استفاده از روش دلفی فازی مورد تأیید قرار گرفت. در بخش مدلسازی ساختاری تفسیری، پرسشنامه مقایسات زوجی از مؤلفههای انتخابشده در بخش کیفی طراحی شد و مدلسازی انجام شد. نتایج مدلسازی ساختاری تفسیری نشان داد که متغیرهای مدیریتی و سازمانی به ترتیب اولین و دومین متغیرهای کلیدی و استراتژیک محسوب میشوند.
Vitality and welfare can be considered as one of the strategic needs for long-term success of the organization. Accordingly, the present study was conducted with the aim of interpretive structural modeling of factors affecting organizational vitality in Yazd Gas Company. Statistical sample in the qualitative section, management experts including university professors, managers and experts of Yazd Province Gas Company are 15 people. This section was done by interviewing experts and three stages of open coding, axial coding and selective coding. Finally, the selected codes were filtered by fuzzy Delphi method. The statistical sample in the quantitative section is 144 official and employed employees of Yazd Province Gas Company. The results of the section showed that the factors affecting organizational vitality include 11 main components and 54 sub-components. Finally, using fuzzy Delphi technique, the consensus of experts on the importance of each factor was calculated. The validation of the identified indicators was confirmed by the consensus of experts and the fuzzy Delphi method. This section was performed by method of interpretive structural modeling. In the interpretivestructural modeling section, a pairwise comparison questionnaire was selected from the selected components in the qualitative section and modeling was performed. The results of interpretive structural modeling showed that managerial and organizational variables are the first and second key and strategic variables, respectively.