چکیده:
راهبرد تولیدکنندگان در برنامهریزی خود تابع تغییرات قیمت نفت در کوتاهمدت و بلندمدت است. ازاینرو تولیدکنندگان به دنبال تحلیل رفتار قیمت در کوتاهمدت و بلندمدت جهت تنظیم برنامههای کوتاهمدت و بلندمدت خود میباشند. سطوح قیمت در بازار نفت با نوسانات بالایی همراه است، لذا بسیاری از تولیدکنندگان و در بازار به دنبال کاهش ریسک مبادلاتی میباشند. این مقاله درصدد تحلیل رفتار قیمت در کوتاهمدت و بلندمدت در راستای استفاده تولیدکنندگان در برنامهریزی است. بدین منظور با دادههای روزانه از سال 2021 - 2013 خود رگرسیونی برداری و مدل تصحیح خطای برای برآورد مدل استفاده مینماید. نتایج نشان میدهد، تولیدکنندگان در بلندمدت میتواند برنامه خود را در تحلیل رفتار قیمت بجای عوامل مالی به متغیرهای بنیادین متمرکز سازد درحالیکه در کوتاهمدت تولیدکنندگان در تحلیل رفتار قیمت به بازار مالی تأثیرگذاری بیشتری نسبت به عوامل بنیادین دارند.
The strategy are in the planning of oil price changes in the short and long term. Therefore, producers should seek to analyze the behavior of crude oil prices in the short and long term in order to adjust their plans. the price level in the oil market is associated with high fluctuations, many producers in the market seek to reduce exchange risk. This article aims to analyze the behavior of oil prices in the short and long term in the use of producers in planning, for this purpose it uses the data of the daily series in 2013-2021. It shows that, in the long term, suppliers can plan themselves in the analysis of price behavior instead of financial factors as fundamental financial factors, in a situation where in the short term, producers have more financial impact than fundamental factors in analyzing the behavior of global price to markets.