چکیده:
پژوهش حاضر مبتنی بر فلسفۀ تجربهگرایانه و با رویکرد استقرایی انجام شده است. از منظر هدف نیز یک پژوهش اکتشافی و با روش تحقیق آمیخته صورت گرفته است. جامعۀ آماری مدیران صنعت پتروشیمی است. نمونهگیری به روش غیر احتمالی و هدفمند و ابزار گردآوری دادهها مصاحبه و پرسشنامه است. جهت تحلیل مصاحبههای تخصصی، روش داده بنیاد و شاخصهای شناساییشده با روش دلفی فازی اعتبارسنجی شده است. تحلیل دادههای پژوهش در فاز کیفی با نرمافزار مکس کیو دی آ و در فاز کمّی با نرمافزار متلب انجام شده است. نتایج نشان داده است صنعت پتروشیمی میتواند از طریق برنامهریزی استراتژیک و رهبری سازمانی سیستم برنامهریزی منابع سازمان را در جهت تحقق اهداف مدیریت تحول سازمانی سوق دهد. این تحولات بنیادین در صنعت موجب همگامی با تغییرات محیط و از طرفی به مشتریگرایی و کسب مزیت رقابتی منجر و درنهایت دستیابی به الگوی بهینۀ فروش در صنعت پتروشیمی میسر خواهد شد.
The current research is done based on empiricist philosophy, conducted with an inductive approach. Research aim is based on an exploratory research, research method. The statistical population is experts and managers of the petrochemical industry. Sampling is a non-probability, purposeful method. Data collection tools are interviews and questionnaires. In order to analyze the expert interviews, the foundation data method has been validated with the fuzzy Delphi method. The analysis of the research data was done in the qualitative phase with Max QDA software and in the quantitative phase with MATLAB. The results have shown the petrochemical industry can lead the Enterprise Resource Planning system through strategic planning and organizational leadership to achieve the goals of organizational transformation management. These fundamental changes in the industry will lead to synchronize with environmental changes, to customer orientation and to gain competitive advantage, and finally to achieve optimal sales pattern in the petrochemical industry.