چکیده:
تبلیغات کمهزینهترین شیوه برای ارتباط با خریداران خارجی و ایجاد بازار در سایر نقاط جهان است.شرکتهایی که در سطح بینالمللی فعالیت مینمایند بایستی نیروهای محیطی هر بازار از قبیل عوامل اقتصادی،فرهنگی،سیاسی،اقتصادی و جمعیتشناسی را مورد توجه قرار دهند. در بازارهای بینالمللی،شرکتها معمولا از دو روش استفاده مینمایند که عبارتند از:1- استراتژی بازاریابی جهان،2-استراتژی بازاریابی محلی.در بازاریابی جهانی،شیوه یکسان و استاندارد در کلیه کشورهامورد استفاده قرار میگیرد.باتوجه به وجود اختلافات در فرهنگ، شرایط اقتصادی،نیازها و خواستهای مصرفکنندگان،تعداد زیادی از شرکتها از شیوه استاندارد و تبلیغات جهانی استفاده مینمایند. جهت اجراء برنامههای تبلیغات در سطح جهان باید تصمیمات مقتضی در مورد سازماندهی،انتخاب آژانس تبلیغات،تحقیقات،استراتژی مبتکرانه و خلاق و انتخاب رسانههای مناسب اتخاذ گردد. مدیران بازاریابی بینالمللی علاوه بر تبلیغات،باید مقولات ارتقاء فروش،فروش شخصی و روابط عمومی را نیز مورد توجه قرار دهند.فروش شخصی،بیشتر از تبلیغات،به خصوصیات فرهنگی کشورها ارتباط داشته و برنامههای روابط عمومی نیز برای ایجاد روابط مطلوب با دولتها،رسانهها و شهروندان خارجی ضروری است.
خلاصه ماشینی:
"3-نقش تبلیغات و ارتقاء فعالیتهای مختلف در سطح بینالمللی: تبلیغات و ارت تقاء برای شرکتهایی که در بازارهای جهانی رقابت مینمایند،بخش مهمی از برنامههای بازاریابی بینالمللی آنها را تشکیل میدهد.
5-تبلیغات در داخل کشور در برابر تبلیغات جهانی: باتوجه به اختلافات محیط بازاریابی کشورهای مختلف،تعدادی از مدیران بازاریابی معتقدند که هریک از بازارها دارای خصوصیات خاص خود هستند و بایستی برنامه تبلیغات و بازاریابی جداگانهای را برای آنها طراحی نمود.
تمرکزکامل وقتی امکانپذیر است که شرایط رسانهها در کشورهای مختلف یکسان بوده،شرکت فقط یک یا تعداد معدودی آژانس بینالمللی را برای انجام کلیه تبلیغاتش در اختیار داشته باشد و بتواند از تبلیغات استاندارد استفاده نماید،یا اینکه یک تصویر عمومی باثبات و پایدار را در سرتاسر دنیا بخواهد.
بخش تجارت بینالمللی این وزارتخانه،نشریهای را به نام"گزارشات بازرگانی خارج از کشور"5منتشر مینمایند که اطلاعات زیادی در ارتباط با بازارهای عمده جهان در اختیار شرکتها قرار میدهد.
نشریات بینالمللی برای مدیران تبلیغات فرصتی ایجاد مینمایند،تا آنها بتوانند با تعداد زیادی از مردم در سطح ملی و جهانی ارتباط برقرار نمایند.
برخلاف تبلیغات که اغلب میتواند در سطح جهانی انجام شود،ارتقاء فروش بایستی باتوجه به مرحلهء توسعه اقتصادی،بلوغ بازار،ادراک مصرفکنندگان از ابزارهای ارتقاء ساختار تجاری و محدودیتها و مقررات قانونی کشورهای مختلف جهت بازارهای متفاوت محلی تعدیل شود.
تعداد زیادی از شرکتها،از یک شیوه میانه استفاده مینمایند،یعنی اینکه استراتژی بازاریابی خود را در کلیه بازارها استاندارد میکنند،اما پیامهای تبلیغاتی خود را به صورت محلی طراحی مینمایند تا در هریک از بازارها،قابل اجرا باشد."