چکیده:
گوجهفرنگی یکی از مهمترین محصولات زراعی منطقه جیرفت و کهنوج است.بازاریابی این محصول در فصل برداشت درنتیجه تولید انبوه و سطح زیر کشت گسترده با مشکلات فراوانی روبهرو میباشد.هدف از انجام این مطالعه،بررسی چگونگی خدمات بازاریابی،عوامل بازار،وضعیت بازارهای فروش، تعیین حاشیه بازاریابی،کارایی بازاریابی و ارائه پیشنهاداتی در جهت بهبود وضعیت بازار کوچه فرنگی در این منطقه بوده است. آمار و اطلاعات لازم از طریق تکمیل پرسشنامه در سه سطح تولیدکننده،عمدهفروش و خردهفروش فراهم شد.انتخاب تولیدکنندگان و واسطهها به ترتیب براساس روش نمونهگیری سیستماتیک و روش نمونهگیری ساده تصادفی صورت گرفت. هزینه خدمات و سود خالص عوامل بازاریابی در هشت مسیر بازاریابی شناساییشده،محاسبه گردید.حاشیه بازاریابی 540 ریال و سهم تولیدکننده از قیمت نهای 46 درصد بدست آمد. قیمت یکسان و کارایی بازاریابی در مسیرهای مختلف تعیین و مسیر شماره پنج به عنوان کاراترین مسیر شناخته شد.
خلاصه ماشینی:
"بر این اساس اهداف مطالعه عبارتند از: بررسی چگونگی خدمات بازاریابی،شناخت عوامل بازاریابی و مسیر بازاررسانی،بررسی وضعیت بازارهای فروش،تعیین حاشیه بازاریابی و کارایی بازاریابی و ارائه پیشنهاداتی در جهت بهبود وضعیت موجود بازار محصول گوجهفرنگی در منطقه جیرفت و کهنوج.
نتایج این مطالعه نشان داد که عملیات لازم برای بازاررسانی پیاز در حد اقل سطح ممکن صورت گرفته و مؤید آن است که فقدان تأسیسات زیربنایی به خصوص سردخانه و انبار مناسب و همچنین اعمال غلط زارعین و دیگر عوامل بازاررسانی باعث ایجاد ضایعات 20 درصدی محصول طی مراحل مختلف بازاررسانی و عدم وجود تشکیلات منظم زارعین باعث پایین ماندن سهم آنها از قیمت نهایی محصول در فصل برداشت و خارج از فصل برداشت و فقدان امکانات نگهداری محصول منجر به افزایش شدید قیمت عمدهفروشی و خردهفروشی در خارج از فصل برداشت گردیده است.
سهم عوامل بازاریابی از قیمت خردهفروشی جدول 13-سهم عوامل بازاریابی از قیمت خردهفروشی \تولیدکننده\عمدهفروش\خردهفروش سهم هر عامل\46%\24%\30% ماخذ:محاسبات تحقیق همانطور که مشاهده میشود تنها 46 درصد قیمتی که مصرفکننده پرداخت میکند متعلق به تولیدکننده است و 54 درصد این قیمت بهطور کاذب توسط عوامل بازار بدون اینکه عملیات بازار خاصی روی محصول صورت گرفته باشد،ایجاد شده است.
8-برآورد میزان گوجه مورد نیاز مصرف کشور و صادرات از سوی دولت و درنتیجه تعیین سطح زیر کشت و تولید مناسب هر منطقه در هر سال زراعی برای جلوگیری از رکود بازار در فصل برداشت."