چکیده:
این پژوهش با هدف تحلیل محتوایی متون «انگلیسی برای دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی» برای ارزیابی میزان پوشش سرفصل دروس تخصصی دوره کارشناسی رشته علوم کتابداری و اطلاع رسانی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، انجام گرفته است و در کنار این هدف اصلی، میزان پوشش موضوعی و میزان پوشش واژگانی دروس تخصصی این رشته نیز بررسی شده است. این پژوهش به روش پیمایشی این متون را بررسی و تحلیل محتوایی کرده و به این نتیجه رسیده است که متون فوق توانسته است 65 درصد کل سرفصل دروس تخصصی را پوشش دهد. همچنین این متون توانسته است دروس تخصصی را 82 درصد پوشش موضوعی و 74 درصد پوشش واژگانی دهد. پژوهشگر در پایان با اشاره به ضعف این متون در عدم پوشش مباحث دروس اختیاری و عدم تعادل پوشش بین دروس مختلف، پیشنهاد می کند که نخست، این متون با توجه به الگوی جدید تدوین متون ESP سازمان سمت بازنگری شود و دوم، در ویرایش این متون علاوه بر تمامی دروس این رشته، به مباحث نوین این علم نیز، توجه بیشتری شود.
خلاصه ماشینی:
"کتابداران برای انجام امور تخصصی رشته خود مانند کمکهای مرجع، اطلاعرسانی جاری، مجموعهسازی و ردهبندی علوم، لازم است که با زبان انگلیسی آشنایی کامل داشته باشند که قسمتی از این امر در فرایند آموزش زبان عمومی انجام میگیرد و انتظار میرود آموزش زبان تخصصی نیز در پیشبرد آن بسیار مؤثر باشد و یافتههای این پژوهش شاید بتواند به بهبود متون تدوین شده یاری رساند.
برای ارزیابی رویکرد متون انگلیسی در پوشش واژگانی دروس تخصصی، دهک بالای پربسامدترین واژگان کتابداری این متون بررسی شد که مقوله سازماندهی با 6/22 درصد، در صدر این گروه قرار دارد و درس حفاظت و نگهداری و خدمات ویژه خارج از کتابخانه، هر کدام با اختصاص سهم 1 درصد از این گروه در پایینترین رتبه قرار گرفته است.
علاوه بر اینکه دهک بالای پر بسامدترین واژگان کتابداری بررسی شد، برای هر درس، تعدادی واژه تخصصی پر اهمیت و اساسی تعیین گردید تا میزان پوشش واژگان اساسی و تخصصی هر درس را نیز بتوان مشخص کرد؛ چرا که یکی از اهداف متون ESP این است که فراگیر را با واژگان و اصطلاحات تخصصی انگلیسی رشته خود آشنا کند.
با توجه به یافتههای بالا پیشنهاد میشود که این متون با توجه به شیوهنامه جدید متون ESP سازمان مورد تجدید نظر قرار گیرد و در این تجدید نظر به ایجاد تعادل در بین مباحث دروس مختلف توجه شده و به دروسی که دارای پوشش کمتری هستند، بیشتر توجه شود و به مباحث نوین این علم نیز پرداخته شود؛ چرا که توجه به جنبههای نوین این علم در ایجاد انگیزه برای دانشجویان تأثیر زیادی خواهد داشت."