چکیده:
کتاب درسی به عنوان ابزار مهم آموزش از گذشتههای دور در خدمت آموزش قرار گرفته و با گسترش علوم و پیشرفتهای حاصل شده در فناوری(تکنولوژی)وضعیت کتابهای درسی هم ازنظر کیفیت و هم ازنظر ویژگیهای فنی و صوری بهبود یافته است.یکی از کتابهایی که با استفاده از فناوریهای جدید تدوین و منتشر شده کتاب کاربرد روانشناسی در زندگی جدید است که میتوان آن را نمونهای از کتابهای درسی مطلوب بهشمار آورد. استفاده ازنظر متخصصان مختلف در تدوین،طراحی و انتشار،اظهارنظر دهها متخصص درباره کیفیت آن،داشتن ساختار منطقی،روان و سلیس بودن مطالب،استفاده از طرحها و تصاویر زیبا و رنگی،و جذاب بودن مطالب از ویژگیهای مهم این کتاب است.علاوه بر اینها استفاده از حروف مناسب،صفحهپردازی زیبا،ذکر اهداف یادگیری،بهکارگیری جداول و نمودار،آوردن نکات عملی و کاربردی درباره برخی مباحث،موجب افزایش کیفیت کتاب شده است.این کتاب میتواند به الگو و نمونه یک کتاب درسی مطلوب مورد استفاده مؤلفان و ناشران قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"مقدمه کتاب درسی به عنوان ابزار مهم آموزش از گذشتههای دور در خدمت آموزش قرار گرفته است و همواره یکی از ابزارهای مهم در آموزش محسوب میشود،بهویژه در نظام آموزشی ما(هم در نظام آموزش و پرورش و هم در نظام آموزش عالی)جایگاه ویژهای دارد و در تهیه و تدوین آن باید از معیارها و استانداردهای دقیق بهره جست-درحال حاضر با گسترش علوم مختلف از یکسو و پیشرفتهای حاصل شده در زمینه فناوری(تکنولوژی) از سوی دیگر وضعیت کتابهای درسی نیز هم ازنظر کیفیت و هم ازنظر ویژگیهای فنی و صوری بهبود یافته است،و از این جنبه بین کتابهای درسی جدید و کتابهایی که در گذشته چاپ میشد تفاوتهای قابلتوجهی وجود دارد.
ب)ویژگیهای صوری و جنبههای آموزشی کتاب ساختار کتاب درسی را سه قسمت تشکیل میدهد:بخش مقدمات،بخش متن،بخش پایانی (Lepionka,2003) بخش مقدمات مطالب اصلی کتاب یا بخش متن در اصل از فصل دوم آغاز میشود و در مجموع 26 صفحه از مطالب به بخش مقدمات اختصاص یافته که شامل مباحث زیر است: نکاتی برای مدرسان.
امروزه با گسترش رایانه و امکان استفاده فراوان از اینترنت،در کتابهای درسی معتبر در کنار سایر منابع از سایتهای اینترنتی نیز استفاده میشود و متناسب با محتوا و مطالب هر بخش از کتاب به این آدرسها نیز خواننده را ارجاع میدهند که دراین کتاب جای آن خالی است."