چکیده:
هدف پژوهش حاضر فراتحلیل پژوهشهای انجام شده در زمینه تأثیر فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر وضعیت معلمان،جهت برآورد اندازه اثر واقعی فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر رشد حرفهای معلمان بود.جامعه پژوهش را کلیه پژوهشهای انجام شده،تا پایان 1389 در زمینه تأثیر فاوا بر رشد حرفهای معلمان در ایران تشکیل دادند.از طریق نمونهگیری هدفمند تعداد 9 پژوهش که دارای ویژگیهای مناسب برای ورود به فراتحلیل بودند،انتخاب شدند.ابزار پژوهش،چک لیست گزینش پژوهشهای مناسب برای ورود به مدل فراتحلیل ترجیحی در این پژوهش رویکرد ترکیب نتایج هانتز و اشمیت بود.ضمنا برای تفسیر نتایج از رویکرد کوهن استفاده شد.یافتههای پژوهش نشان دادند که کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر رشد حرفهای معلمان طور معناداری تأثیر دارد.همچنین اندازه اثر فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر رشد حرفهای معلمان معادل 0/387 میباشد که بر مبنای شاخصهای تفسیری،بالاتر از حد متوسط است.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به مبانی نظری اشاره شده به خصوص در محیطهای آموزشی به نظر میرسد که هرچند متغیر فنآوری اطلاعات و ارتباطات از اهمیت ویژهای در رشد حرفهای معلمان برخوردار میباشد و نظریهپردازان و پژوهشگران زیادی به این موضوع پرداختند،اما مهمترین شاخصی که این پژوهشها به دست میدهند بیشتر از یک آزمون معناداری نیست،در حالی که این آزمونهای معنادار بودن هیچگونه بینشی درباره قدرت رابطه و یا اثر مورد نظر پژوهشگر ارایه نمیکنند.
Comprehensive Meta-Analysis-V2 (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج مندرج در جدول 2 نشان میدهند که در زمینه تأثیرات فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر رشد حرفهای معلمان،بیشترین گزارشهای مربوط به معلمان مقطع متوسط است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج به دست آمده از جدول 3 نشان میدهد در مطالعات مربوط به تأثیرات فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر رشد حرفهای معلمان از آزمونهای خی دو و t مستقل بیشتر استفاده شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) تحلیل سؤال اول:آیا مبتنی بر فراتحلیل پژوهشهای گزارش شده در زمینه روابط بین کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش،میتوان در مورد تأثیر کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر رشد حرفهای معلمان تصمیمگیری کرد؟ برای تحلیل آماری این پرسش،از روش ترکیب اندازههای اثر استفاده شد.
مقاله حاضر با این هدف صورتبندی شده است که چنانچه به جای تکرار این قبیل پژوهشها، ترکیب نتایج آنها پیگیری شود،هم چشمانداز روشنتری از اثرات متغیر فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر رشد حرفهای معلمان حاصل آید و هم اندازه دقیقتری از این تأثیر برآورد گردد."