چکیده:
سازمانی و نیز شاخصهای عملکردی مختلفی که کارکردهای فرهنگ سازمانی حاکم بر شرکت ملی نفت ایران را نشان میدهند نیز مورد توجه قرار گرفته و در مدل پیشنهادی وارد شده است. این مقاله،برگرفته از پژوهشی است که با هدف طراحی مدلی برای مدیریت فرهنگ سازمانی در شرکت ملی نفت ایران انجام شده است.مدل پیشنهادی بهطور همزمان به چند حوزه مشخص توجه دارد.برمبنای این مدل هرچند ویژگیهای فرهنگی موجود و مطلوب از مهمترین ارکان مدیریت فرهنگ سازمانی محسوب میشوند ولی لازم است علاوه بر آنها،عوامل شکاف دهنده و تأثیرگذار بر فرهنگ از یک سو و نتایج و پیامدهای فرهنگ از سوی دیگر نیز مورد توجه قرار گیرند.در نتیجه،علاوه بر شناخت فرهنگ موجود ایجاد تغییرات نیاز در مولفههای فرهنگی حاکم بر سازمان ضروری است تا ضمن استقرار ارزشها،هنجارها و الگوهای مطلوب،پیشرفتهای مثبتی در شاخصهای عملکردی سازمان بوجود آمده و اثربخشی سازمان در بلند مدت تضمین گردد. در مسیر طراحی این مدل ابتدا به مرور روششناسیها و مدلهای مختلفی که در پژوهشهای فرهنگ سازمانی مورد استفاده قرار گرفته،ساخته و با توجه به نتیجه حاصل از این بررسیها،به این موضوع اشاره شده که چارچوب ارزشهای رقابتی از جمله مدلهای قدرتمند است که برمبنای آن میتوان شناخت کاملی از ویژگیهای فرهنگ سازمانی کسب نمود.بعلاوه در فرآیند مدلسازی بر این متغیرهای اثرگذار بر فرهنگ
خلاصه ماشینی:
"برمبنای این مدل هرچند ویژگیهای فرهنگی موجود و مطلوب از مهمترین ارکان مدیریت فرهنگ سازمانی محسوب میشوند ولی لازم است علاوه بر آنها،عوامل شکاف دهنده و تأثیرگذار بر فرهنگ از یک سو و نتایج و پیامدهای فرهنگ از سوی دیگر نیز مورد توجه قرار گیرند.
در مسیر طراحی این مدل ابتدا به مرور روششناسیها و مدلهای مختلفی که در پژوهشهای فرهنگ سازمانی مورد استفاده قرار گرفته،ساخته و با توجه به نتیجه حاصل از این بررسیها،به این موضوع اشاره شده که چارچوب ارزشهای رقابتی از جمله مدلهای قدرتمند است که برمبنای آن میتوان شناخت کاملی از ویژگیهای فرهنگ سازمانی کسب نمود.
وضعیت موجود ارزشهای اساسی مدیریت اکتشاف (به تصویر صفحه مراجعه شود) مروری بر نکات تفصیلی مربوط به وضعیت ارزشهای فرهنگی و نیز شاخصهای تعیینکننده هر ارزش نشان میدهد که مدیریت اکتشاف به لحاظ ضرورت رسمیت بخشیدن و شکلدهی به تلاشهای خود و نیز به دلیل ساختار دولتی و نیز تبعیت از نظام سازمانی و مدیریتی حاکم بر مجموعه شرکت ملی نفت به تدریج گرایش خاصی به ویژگیهای فرهنگ بروکراتیک پیدا نموده و ارزشهای محوری این نوع فرهنگ به تدریج در آن توسعه یافته است.
مهمترین ویژگی این مدل آن است که روابط میان متغیرهای مختلف،اعم از متغیرهای علی،میانجی و پیامدی را مورد توجه قرار داده و در شناخت فرهنگ سازمانی نیز چارچوب مستحکم و شناخته شده ارزشهای رقابتی را با تمرکز بر ارزشهای اساسی مورد تاکید در هرگونه فرهنگی و شاخصهای مورد نیاز برای ارزیابی آنها در اختیار پژوهشگران،مدیران و کارشناسان قرار میدهد."