چکیده:
هویت دینی به دلیل ماهیت و محتوایی که دارد تقریبا مهمترین بعد هویت است که نقش بسیار تعیین کنندهای در هویت یابی افراد یک جامعه بازی میکند. میتوان ادعا داشت تقویت این بعد از هویت موجب دوام و قوام سایر ابعاد آن شود و از سوی دیگر، چالش در این حوزه می تواند زمینه ساز بحران در سایر ابعاد هویت شود. این ادعا در جوامعی که دین رکن اساسی اداره آن را مشخص میکند، کاملا صادق است. مقاله حاضر که نتیجه پژوهشی تجربی در این زمینه است، به دنبال بررسی میزان احساس تعلق به هویت دینی و عوامل مؤثر بر آن است. جامعه آماری این تحقیق، دانش آموزان مقطع سال سوم متوسطه نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهر شیراز هستند که نمونهای 400 نفره شامل دختران و پسران مورد مطالعه را دربر میگیرند. نتایج نشان داده 88 درصد دانش آموزان دارای هویت دینی قوی هستند و تنها 4 درصد پاسخگویان، در این حوزه دارای مشکل یا بحران هستند.
خلاصه ماشینی:
"ir قدمه و طرح مسئله شاید بتوان گفت،هویت دینی از مهمترین عناصر ایجادکنندۀ همگنی و همبستگی اجتماعی درسطح جوامع است که طی فرایندی با ایجاد تعلق خاطر به دین و مذهب در بین افراد جامعه،نقش بسیار مهمی در ایجاد و شکلگیری هویت جمعی دارد و به عبارتی عملیات تشابهسازیو تمایزبخشی را انجام میدهد.
The Control-System of Identity Process Theory رح شماتیک نظام کنترل فرایند هویت اجتماعی (به تصویر صفحه مراجعه شود) مدل فوق،معانی انقطاع ممکن را در نقطههای A و B نشان میدهد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) &%00622AFTG006G% تایج و یافتهها لف-هویت دینی توزیع پاسخگویان بر روی مقیاس 0 تا 100 نشان میدهد 8 درصد دانشآموزان دارای هویتدینی متوسط هستند.
توزیع فراوانی پاسخهای پاسخگویان به معرفهای هویت دینی (به تصویر صفحه مراجعه شود) مارههای دومتغیری ررسی روابط همبستگی به منظور بررسی رابطه میان متغیرهایی مستقل با متغیرهایی وابسته(دینی)از دو آزمون عمدهاستفاده شد که شامل آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی است.
ضرایب همبستگی متغیرهای مستقل با هویت دینی (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که جدول شماره 2 نشان میدهد،از مجموع کل متغیرهای مستقل،متغیرهایاحساس تعلق به جامعه،مشروعیت نظام سیاسی،اعتقاد به مفید بودن مشارکت اجتماعی،برنامهدرسی مدارس،ارتباط با دیگران،روایت هویت ملی،رضایت اجتماعی-سیاسی و اقتصادی،عضویت در مقولات اجتماعی و شرکت در فعالیتهای فوقبرنامه،معنیداری بالایی با هویتدینی دارد که نشاندهندۀ رابطه قوی مثبت میان این متغیرها و هویت دینی است؛به طوری که بابالا رفتن این متغیرها،میزان هویت دینی افراد مورد بررسی افزایش پیدا میکند.
تیجهگیری با بررسی نتایج مشخص میشود بیشتر دانشآموزان دارای هویت دینی بالایی هستند به طوری که تنها4 درصد دانشآموزان دارای هویت دینی ضعیف هستند؛میانگین 80/1 نیز نشاندهندۀ این امر است."