چکیده:
مقایسه نسل های پس از انقلاب اسلامی از مباحثی است که تاکنون مورد توجه بسیاری از جامعه شناسان و پژوهشگران مسائل اجتماعی ایران قرار گرفته است. در این میان پاره ای از متفکران جامعه شناسی قائل به انشقاق و شکاف نسل ها هستند و عده ای نیز به وجود تفاوت های جزئی باور داشته و با طبیعی قلمداد کردن تفاوت های میان نسل ها، نگرش متفاوتی را مطرح می کنند. تحقیق حاضر بدون آنکه خود را در چهارچوب ذهنی و فرضیه های این دو دیدگاه محصور کرده باشد، با رویکردی متفاوت از نظر محتوی و روش تلاش نموده با بهره گیری از تئوری «ابژه های نسلی» به مقایسه شباهت ها و تفاوت های سه نسل دانشگاهی از منظر نگرش آنها به ابژه هایی در زمینه رفتار ها، باورها و یادمان های تاریخی دست یابد. در این تحقیق، نمونه گیری از بین دانشگاه های دولتی غیر پزشکی شهر تهران شامل سه نسل دانشگاهی از جمله نسل اول شامل استادان دانشگاه که در دهه 60 دوران دانشجویی خود را سپری کرده بودند، نسل دوم شامل استادان جوان و تازه استخدام شده دانشگاه ها، و نسل سوم شامل دانشجویان فعلی دانشگاه صورت گرفت. نتایج به دست آمده در خصوص همبستگی های درون گروهی و میان گروهی بیانگر آن بود که در هر سه بخش ابژه ها، نسل های مزبور شباهت های اساسی بین خود و تفاوت هایی چند را در مقابل نسل های دیگر دارا هستند.
خلاصه ماشینی:
"ناگفته نماند جامعه ما طی یکصد سال گذشته همواره در فرایند مدرنیزاسیون ونوسازی ساختارها و شالودههای مادی و معنوی،تجارب عدیدهای را پشت سر گذاشته وبه یقین در این فرایند،بهرغم توجه و اهمیتی که پس از انقلاب اسلامی به میراث فرهنگیو تاریخی و مبانی اعتقادی به عنوان یک خواست اجتماعی و همچنین یافتن هویت اسلامیو ملی مبذول شده،روند پرشتابتری را از سالهای قبل از انقلاب داشته است،لذا اینفرض مطرح میشود که آیا این رویدادها زمینۀ مساعدی برای رشد شکاف نسلی فراهمکرده است؟ از سوی دیگر در کنار نظریۀ تحول اجتماعی و طبیعی قلمداد کردن تفاوتها وگسستها،پارهای از رویدادها و جهتگیریهای سیاسی،اقتصادی و فرهنگی در داخلکشور در تغییر سرعت و روند فوق نیز بیتأثیر نبودهاند.
میزان ماندگاری خاطرهها در ذهن پاسخگویان (به تصویر صفحه مراجعه شود) -مقایسه نگرش به رفتارهای سنتی و انقلابی در نزد پاسخگویان نسلهای مختلف در مجموع 60 گویه برای سنجش رفتارها و هنجارهای مرسوم و متداول در بین نسلهادر نظر گرفته شده است که در قالب طیف پاسخهای پنجقسمتی به سنجش رفتارها وهنجارهای موردنظر براساس دو دیدگاه:الف(سنتی-انقلابی)و ب-(مدرن-متجددانه)به پاسخگویان ارائه و پس از استخراج نتایج طیف مزبور به دو گروه تفکیک شد(شاملپاسخهای زیاد و خیلی زیاد که در گروه بالا و پاسخهای کم و خیلی کم در گروه پایینقرار گرفتند و با همین عناوین نیز در جداول نامگذاری شدند)."