چکیده:
این مقاله به بررسی هویت اجتماعی دانش آموزان مقطع متوسطه با تاکید بر بعد هویت ملی آنان می پردازد. در این مقاله سعی شده به این پرسش پاسخ داده شود که چگونه می توانیم میزان تعلق به هویت ملی دانش آموزان را افزایش دهیم؟ جامعه هدف دانش آموزان، دو دبیرستان از نواحی یک و دو شهر زنجان و به تعداد 700 نفر بوده که از آن تعداد، 30 نفر به منظور حضور در کارگاه انتخاب شدند. نوع پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و حل مسئله و بر اساس زمانی، طولی و پانلی بوده است. روش تحقیق از نوع کیفی و با تاکید بر تکنیک PCM (مدیریت سیکل پروژه) بوده است. در بحث مبانی نظری علاوه بر دیدگاه های خرد، کلان و تلفیقی راجع به هویت، از نظریات تاجفل، گیدنز، جنکینز و پیتربورک نیز استفاده شده است. جمع آوری اطلاعات از طریق تشکیل کارگاه ها و پرسشنامه حاصل شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد میزان تعلق به هویت ملی کل دانش آموزان در مقایسه با قبل از اجرای طرح، 10 درصد افزایش یافته است. میزان تعلق به هویت ملی در بین دانش آموزان پسر، 15 درصد و در بین دختران 5 درصد در مقایسه با قبل از اجرای طرح افزایش یافته است. میانگین نمره هویت تک تک دانش آموزان دختر و پسر در مقایسه با قبل از اجرای طرح، تقریبا دو برابر شده است. همچنین میزان آشنایی دانش آموزان با مشاهیر و مفاخر ایران زمین، عناصر فرهنگ ملی، آثار تاریخی و ملی ایران زمین، موسیقی ایرانی و برخی اسطوره های ملی ـ که شاخص های هویت ملی هستند ـ در مقایسه با قبل از اجرای طرح، دو برابر شده است.
خلاصه ماشینی:
"تفاوت میانگین نمرات هویت کل دانشآموزان دختر و پسر براساس پیشآزمون و پسآزمون (به تصویر صفحه مراجعه شود)نمودار تغییرات پیشآزمون و پسآزمون در نمره هویت ملی دانشآموزان دختر و پسر (به تصویر صفحه مراجعه شود)نتایج جدول شماره 3 حاکی از آن است که میانگین نمرۀ هویت ملی دانشآموزان پسردر آزمون اولیه 93/87 بوده،درحالیکه پس از گذراندن کلاسهای متفاوت و برگزاریجلسات سخنرانی و اجرای پروژهها،میانگین نمرۀ آنها(پسآزمون)99/74 شده است.
تفاوت میانگین نمرات هویت اجتماعی دانشآموزان دختر براساس پیشآزمون و پسآزمون (به تصویر صفحه مراجعه شود) تایج مربوط به ابعاد هویت ملیتعلق خاطر مشترک برای مطالعۀ این بعد از هویت ملی از 6 گویه استفاده شده است:افتخار به پرچم ملی،تعلقبه سرزمین،افتخار به سرود ملی،احساس غرور ملی،علاقه به اعیاد مذهبی و احساسغرور دینی.
میانگین میزان تعلق مشترک دانشآموزان دختر در پیشآزمون و پسآزمون (به تصویر صفحه مراجعه شود)نمودار تغییرات پیشآزمون و پسآزمون در نمره تعلق مشترک دانشآموزان دختر (به تصویر صفحه مراجعه شود) -وفاداری مشترک در این بعد،از 5 گویه استفاده شده است:افتخار به ایرانی بودن و علاقه به مردم ایران،خوشحالی از برخورد باهموطنان ایرانی در هرکجا،دلتنگی نسبت به دوری از وطنو علاقه به اقامت در ایران در طول زندگی.
میانگین میزان میراث مشترک دانشآموزان دختر در پیشآزمون و پسآزمون (به تصویر صفحه مراجعه شود)نمودار تغییرات پیشآزمون و پسآزمون در نمره میراث مشترک دانشآموزان دختر (به تصویر صفحه مراجعه شود) تیجهگیری چنانکه گفته شد،در جامعه امروزی انسان از ابعاد گوناگون مورد مطالعه قرار گرفته و از آنجا کههویت نیز بخش مهمی از وجود انسان است و زندگی شخصی و اجتماعی هر شخص تحتتأثیر هویت وی قرار دارد،بنابراین بررسی هویت افراد بسیار مورد توجه قرار گرفته است."