چکیده:
این پژوهش با هدف امکان سنجی توسعه فن آوری های نوین آموزشی با رویکرد فن آوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس ابتدایی انجام شد. تحقیق توصیفی و از نوع زمینه یابی است. جامعه آماری متشکل از کلیه کارشناسان، مدیران و معلمان مدارس ابتدایی شهرستان ساری به تعداد 1620 نفر می باشد. نمونه آماری با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 463 نفر (30 نفر کارشناس، 136 نفر مدیر و 297 نفر معلم) تعیین شد که به روش تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسش نامه محقق ساخته با ضریب پایایی 95/0 استفاده شد و داده ها با آزمون خی دو (2) تحلیل شد. نتایج بررسی نشان داد که وضعیت امکانات و تجهیزات رایانه برای امور اداری مدارس مطلوب می باشد؛ اما این امکانات برای امور آموزشی (استفاده معلمان و دانش آموزان) مطلوب نیست؛ یعنی، بیش از یک دوم مدارس برای معلمان و قریب نه دهم مدارس برای دانش آموزان فاقد رایانه هستند. مهارت فن آوری اطلاعات و ارتباطات معلمان در وضعیت مطلوبی قرار ندارد، اما از علاقه و انگیزه بالایی برای استفاده از فن آوری های نوین در آموزش برخوردار هستند. همچنین وضعیت محتوای آموزش الکترونیکی مطلوب نبود به طوری که کمترین توجه، به کیفیت آموزشی با 4/33 درصد بوده و معلم در تولید محتوای الکترونیکی هیچ نقشی ندارد؛ یعنی، از هنر و فن معلمی در تولید محتوای الکترونیکی بهره ای نبرده اند.
خلاصه ماشینی:
"افتهها سوال اول تحقیق:وضعیت امکانات و تجهیزات برای توسعه فنآوری اطلاعات و ارتباطات درمدارس ابتدایی شهرستان ساری چگونه میباشد؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود)همانطوری که دادههای جدول 1 نشان میدهد به ترتیب 25/18 و 54/35 و 89 درصد مدارسدر بخش مدیریت و کادر اداری و استفاده معلمان و دانشآموزان ابتدایی فاقد امکانات وتجهیزات رایانهای میباشند.
سؤال دوم تحقیق:وضعیت محتوای آموزشی دروس برای توسعه فنآوری اطلاعات و ارتباطات درعلوم تربیتی در مدارس ابتدایی شهرستان ساری چگونه است؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطوری که دادههای جدول 2 نشان میدهد 73/3 درصد محتوای نرمافراری از طرفوزارت آموزش و پرورش تهیه میگردد و سهم معلمان در تهیه محتوای الکترونیکی صفر میباشد.
سؤال سوم تحقیق:علاقه و انگیزه معلمان در استفاده از فنآوری اطلاعات و ارتباطات برای توسعهفنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی در مدارس ابتدایی شهرستان ساری چگونه است؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود)همانطور که دادههای جدول نشان میدهد 71/3 درصد نمونهها به مقدار زیاد و خیلی زیادعلاقهمند بودند که از فنآوری اطلاعات در تدریس خود استفاده کنند.
سؤال چهارم تحقیق: ICDL معلمان برای توسعه فنآوری اطلاعات ارتباطات در مدارسابتدایی شهرستان ساری چگونه است؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود)همانگونه که از جدول 6 مشخص است،81/1 درصد با مقدار متوسط و کم با مهارت آشناییدارند،ضمنا این تفاوت را آزمون مجذور کای معنادار نشان داده است چرا که مقدار کای به دستآمده،برابر با 31/44 از مقدار کای بحرانی با درجه آزادی 2 برابر 5/99،بزرگتر میباشد،لذاتفاوت مشاهده شده واقعی است و ناشی از شانس و تصادف نیست."