چکیده:
هدف از انجام این پژوهش شناسایی موانع اصلی کاربرد فنآوری اطلاعات در مدارس دوره متوسطه شهرستان علیآبادکتول و بررسی وضعیت موجود و تعیین اهمیت آنها بوده است. روش تحقیق توصیفی و از نوع زمینه یابی است. جامعه آماری مورد مطالعه مدیران و دبیران مدارس دوره متوسطه شهرستان علیآبادکتول به تعداد 491 نفر بودند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای برحسب سمت 246 نفر (210 دبیر و 36 مدیر) به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسش نامه محقق ساخته با پایایی 91/0 استفاده شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل عاملی با چرخش واریماکس استفاده شد. براساس یافتههای حاصل از تحلیل عاملی، 12 عامل به عنوان موانع اصلی شناسایی شدند و تحت عنوان موانع انگیزشی، تجهیزاتی- فنی، فرهنگی، انسانی، اقتصادی- مالی، زیرساخت های آموزشی، دسترسی، اجتماعی، تواناییهای حرفهای، پرداخت مزایای کاربران، فیلترینگ و کمبود متخصصان طراحی فنآوری نام گذاری شدند. بررسی وضع موجود نشان داد که همه این عوامل در حال حاضر به عنوان مانع وجود دارند و عامل اقتصادی- مالی مهمترین و عامل انگیزشی کم اهمیت ترین مانع کاربرد فن آوری اطلاعات در مدارس دوره متوسطه شهرستان علی آباد کتول بودند.
خلاصه ماشینی:
"بررسی وضع موجود نشان داد که همه اینعوامل در حال حاضر به عنوان مانع وجود دارند و عامل اقتصادی-مالی مهمترین و عامل انگیزشیکم اهمیتترین مانع کاربرد فنآوری اطلاعات در مدارس دوره متوسطه شهرستان علی آباد کتول بودند.
استفاده ازفنآوریهای جدید ارتباطی مانند فنآوری اطلاعات،به سبب ارتقای کیفیت فرآیند یاددهییادگیری،ایجاد فرصتهای یادگیری برابر،توجه به تفاوتهای فردی،توانایی خارقالعادهنرمافزارهای آموزشی،انطباق با شیوههای آموزشی سایر کشورها،رشد و بلوغ استعدادهای فردیدانشآموزان،امکان ارایه آموزشها به صورت تعاملی،شبیهسازی آزمایشهای پرهزینه و پیچیدهفنی به کمک کامپیوتر،استفاده از نرمافزارهای موجود برای نمایش فیلمهای متحرک و گرافیکی،افزایش سرعت یادگیری دانشآموزان با کامپیوتر،عدم خستگی و بیحوصلگی این ماشین،دسترسی به اطلاعات وسیع از طریق اتصال به اینترنت و ایجاد تطبیق بین هر دانشآموز با نوعآموزش مورد نیاز،مورد توجه میباشد(مهر محمدی،1383).
عابدی(1384)در تحقیقی کیفی که به بررسی راهکارهای بهرهگیریمعلمان دوره متوسطه شهر اصفهان از فنآوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یاددهی و یادگیریپرداخت،به آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک راهکار آموزشی برای بهرهگیری دبیران از فاوااشاره کرده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) افتهها سؤال اول تحقیق:موانع اصلی کاربرد فنآوری اطلاعات در مدارس دوره متوسطه شهرستان علیآباد کتول کدامند؟به منظور بررسی سؤال اول تحقیق عاملی استفاده شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)براساس نتایج آزمون تی تک نمونهای،مشخص گردید که بین میانگینهای به دست آمده ازوضعیت موجود با میانگین نظری(3)تفاوت معناداری (sig-0/000) وجود دارد،باتوجه به اینکهدر همه موارد میانگین به دست آمده از عدد 3(نمره برش)بزرگتر است مشخص میگردد کههمه این دوازده عامل در حال حاضر به عنوان مانع در کاربرد فنآوری اطلاعات در مدارسشهرستان علی آباد کتول وجود دارند.
سؤال سوم تحقیق:ترتیب اهمیت موانع اصلی کاربرد فنآوری اطلاعات در مدارس دوره متوسطهشهرستان علی آباد کتول چیست؟ برای پاسخ به سؤال فوق به بررسی میانگینهای حاصل از عوامل و مؤلفههای تشکیل دهنده آنهاپرداخته شده است که شرح آن در جدول 7 ملاحظه میگردد."