چکیده:
هدف پژوهش حاضر؛ بررسی رابطه بین شکاف دیجیتالی و اضطراب رایانهای دانشجویان میباشد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. نمونه مورد مطالعه، متشکل از 373 نفر از دانشجویان مقاطع کارشناسی وکارشناسیارشد دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان ساری بود که در رشتههای علومانسانی، فنی و مهندسی و علوم پزشکی تحصیل میکردند. نمونهگیری به روش تصادفی طبقهای انجام شد. ابزار گردآوری دادهها دو پرسشنامه بود، که پرسشنامه اول جهت اندازهگیری شکاف دیجیتالی و پرسشنامه دوم به منظور بررسی میزان اضطراب رایانهای مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادههای حاصل، با نرمافزار SPSS انجام شد و روشهای آماری، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t دو گروه مستقل، تحلیل واریانس، آزمون تعقیبی دانکن و رگرسیون بود. یافتههای پژوهش نشان داد که بین دسترسی به فنآوری اطلاعات و ارتباطات، مهارت استفاده از اینترنت و رایانه، میزان استفاده از اینترنت و رایانه، و نگرش نسبت به اینترنت، با اضطراب رایانهای رابطه معنادار و معکوس وجود دارد. شکاف دیجیتالی بین گروههای مختلف دانشجویان بر حسب جنسیت و رشته تحصیلی متفاوت بود ولی بر اساس سن و مقطع تحصیلی تفاوتی مشاهده نشد. همچنین، شکاف دیجیتالی قدرت پیشبینیکنندگی اضطراب رایانهای را داشت.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به مقدار ضریب همبستگی (219/0- = r) و سطح معناداری بهدست آمده (05/0>000/0=P) و همچنین با توجه به جهت همبستگی، میتوان گفت که بین دسترسی به فنآوری اطلاعات و ارتباطات و اضطراب رایانهای در سطح خطای پنجدرصد رابطه معنادار و معکوس وجود دارد که میتوان، نتایج حاصل از این آزمون را با حدود اطمینان 95 درصد به جامعه آماری تعمیم داد.
با توجه به مقدارضریب همبستگی (389/0- = r) و سطح معناداری بهدست آمده (05/0>000/0=P) و جهت آزمون (r)، میتوان گفت که بین مهارت استفاده از اینترنت و رایانه و اضطراب رایانهای دانشجویان در سطح خطای پنجدرصد رابطه معنادار و معکوس وجود دارد که میتوان، نتایج حاصل از این آزمون را با حدود اطمینان 95 درصد به جامعه آماری تعمیم داد.
با توجه به مقدار ضریب همبستگی (175/0- = r) و سطح معناداری بهدست آمده (05/0>001/0=P) و جهت مقدار آزمون، میتوان گفت که بین اضطراب رایانهای دانشجویان و میزان استفاده از اینترنت و رایانه در سطح خطای پنجدرصد رابطه معنادار و معکوس وجود دارد که میتوان، نتایج حاصل از این آزمون را با حدود اطمینان 95 درصد به جامعه آماری تعمیم داد.
با توجه به مقدار ضریب همبستگی (362/0- r =) و سطح معناداری بهدست آمده (05/0>000/0=P) و جهت مقدار آزمون (r)، میتوان گفت که بین نگرش ذهنی مثبت دانشجویان نسبت به اینترنت و اضطراب رایانهای آنان در سطح خطای پنجدرصد رابطه معنادار و معکوس وجود دارد که میتوان، نتایج حاصل از این آزمون را با حدود اطمینان 95 درصد به جامعه آماری تعمیم داد."