چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی ایجاد و تعمیق هویت پنهان و غیررسمی در دانشجویان کاربر تلفن همراه و اینترنت میباشد. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. نمونه مورد مطالعه،450 نفر دختر و پسر دانشجوی دانشگاه خوارزمی بود که دامنه سنی آنان بین 18 تا 25 سال قرار داشت. نمونهگیری به روش تصادفی انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای بود که پس از اعتباریابی، روی هر دو جنس به تعداد مساوی در بهار 1391، اجرا شد. تجزیه و تحلیل دادهها با نرم افزار SPSS صورت پذیرفت. نتایج تحقیق، حکایت از آن دارد که فنآوریهای تلفن همراه و اینترنت در شکلگیری هویت پنهان یا غیررسمی کاربران این فنآوریها مؤثر واقع آمدهاند. علاوه براین، میزان اطلاعات خانواده دانشجویان پاسخدهنده در مورد چگونگی کاربری آنان از جنبههای پنهان تلفن همراه و اینترنت به شکل معناداری کمتر از دوستان نزدیک دانشجویان میباشد. مقایسه چگونگی کاربری دختران و پسران دانشجو از جلوههای پنهان تلفن همراه و اینترنت نیز دلالت بر آن دارد که کاربران دختر به شکل معناداری بیشتر از کاربران پسر از هویت پنهان استقبال کرده، از آن بهره میبرند.
خلاصه ماشینی:
"منطقی، موسوی و عباسیقرایی (1391)، در یک پژوهش مقدماتی با عنوان «بررسی شکلگیری هویت غیررسمی در فضای مجازی» مینویسند: پس از تهیه پرسشنامه لازم برای Professional Identity Phillips Gender identity Blaise Taylor Group identity Fraser-Burgess Erikson Derrick Liu Davis بررسی کاربری کاربران از جلوههای پنهان کاری از استفاده از تلفن همراه و اینترنت، این پرسشنامه در سطح 51 نفر از دانشجویان دختر و پسر توزیع گردید و از آنان درخواست شد تا مشخص کنند، آیا آنان دارای سیم کارت دوم و بیشتر، رم جانبی و فایلهای پنهان هستند، یا خیر و ثانیا آیا آنان تصاویر پردازشگر تلفن همراه خود را در موقعیتهای مختلف تغییر میدهند، یا نه و همینطور تا چه میزان اولیا، خواهر و برادر، دوستان و افراد خاص، اجازه دارند از مجموعه پیامکها، تصاویر گالری عکس و کلیپهای آنان، بازدید داشته باشند.
بررسی مقایسهای پاسخ دختران و پسران دانشجوی پاسخدهنده به سؤالهای پژوهش در زمینه پنهانکاری در کاربری از تلفن همراه و اینترنت سؤالهای پژوهش جنسیت میانگین انحراف معیار فراوانی t معناداری دارا بودن سیم کارت جانبی دختر 65/1 480/0 200 517/0 605/0 پسر 62/1 487/0 200 میزان ارایه تصویر واقعی فرد در شبکههای اجتماعی دختر 28/4 959/1 199 847/1 065/0 پسر 92/3 002/2 200 استفاده از عکس واقعی در شبکههای اجتماعی دختر 25/2 833/0 199 962/2 003/0 پسر 2 894/0 200 استفاده از اسم واقعی در شبکههای اجتماعی دختر 15/2 916/0 200 763/1 076/0 پسر 99/1 899/0 200 دنبال کردن خطمشی فکری فرد که مورد پذیرش خانواده نیستند با عضویت در شبکههای اجتماعی دختر 54/4 579/1 199 792/1 074/0 پسر 24/4 772/1 199 دنبال کردن خطمشی فکری که مورد پذیرش نظام نیستند با عضویت در شبکههای اجتماعی دختر 48/4 644/1 200 630/1 104/0 پسر 20/4 788/1 200 میزان ارایه تصویر واقعی در چت رومها دختر 50/4 635/1 200 85/1 237/0 پسر 30/4 739/1 200 میزان ارایه تصویر واقعی در گروههای خبری اینترنتی دختر 06/4 565/1 200 040/1 042/0 پسر 74/3 621/1 200 بررسی نتایج حاصل از یافتههای گردآوری شده با آزمون t تک نمونهای دلالت بر آن دارد که در 11 مورد از 15 سؤالی که مستقیما کاربری دانشجویان از ابعاد پنهان تلفن همراه و اینترنت را مورد بررسی قرار میدادند، تفاوت معناداری ملاحظه میگردد."