چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر به کارگیری خدمات"موبایل بانک" با استفاده از مدلی که بر اساس مدل پذیرش فن آوری وتئوری انتشار نوآوری، طراحی و با نظرخواهی از استادان و صاحبنظران بانکی، بومی گردیده، تهیه شده است. این مدل، عوامل مؤثر بر به کارگیری خدمات موبایل بانک را به سه بخش ویژگیهای فن آوری موبایل بانک، ویژگیهای روان شناختی و ویژگی های جمعیت شناختی تقسیمبندی میکند.در این پژوهش، با استفاده از روشتوصیفی- پیمایشی، نمونهای متشکل از 666 نفر از مشتریان بانک تجارت در معرض سؤال قرار گرفتهاند و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی، به بررسی عوامل مؤثر بر کاربرد خدمات موبایل بانک پرداخته شدهاست. با توجه به نتایج پژوهش، از بین ویژگیهای فن آوری موبایل بانک، به ترتیب اولویت، متغیرهای سازگاری، هزینۀ استفاده، قابلیت آزمون و سودمندی،مؤثرتر هستند؛ در حالی که پیچیدگی و ریسک درک شده، در این امر، تأثیر چندانی ندارند.از بین ویژگیهای روان شناختی، به ترتیب اولویت، خطرپذیری و طرز فکر پیرامون تغییر از عوامل مؤثر هستند؛ در حالی که رهبری عقیده در این مورد، تأثیر چندانی ندارد.
This research is proposed to detect the effective factors on the adoption of mobile banking services by using Technology Acceptance Model (TAM)، and Diffusion of Innovation Theory based on the advices from national banking specialists. The model divides the effective factors on the adoption of mobile banking services to the three parts: mobile banking technology، psychological، and demographic characteristics. In this research، we have used a descriptive-field study methodology by taking samples from 666 customers. Also، descriptive statistics analysis as well as statistical inferences are used to find out the effective factors on the adoption of mobile banking services. According to the results of this research، among different mobile banking technology characteristics، the compatibility variables، the cost of using the technology، trial ability and profitability were ranked by customers as effective factors on the adoption of mobile banking services. It is worth mentioning that the other factors such as complexity and perceived risk were not much important in using mobile banking services from the customers' perspective. Among the psychological characteristics، venturesomeness، and attitude toward change were ranked by customers as effective factors of using these facilities. The result shows that the opinion leadership was not an important factor for using mobile banking services.
خلاصه ماشینی:
"Dissuasion of innovation theory 5- مدل مفهومی پژوهش: با توجه به اینکه در نظر گرفتن تمام عوامل مؤثر در زمینۀ به کارگیری خدمات موبایل بانک کاری دشوار است، با استفاده از چند تئوری شاخص ارئه شده در این زمینه و ملاحظاتی پیرامون ویژگی های روان شناختی، جمعیت شناختی و شخصیتی کاربران خدمات موبایل بانک و ویژگی های فنی این خدمات، یک مدل مفهومی برای این پژوهش به دست آمده است (شکل 1).
این مدل با توجه به مطالعات مختلف انجام شده در این زمینه و الگو گرفتن از مقالات معتبر در زمینه بانکداری الکترونیک (Kolodinsky, 2004)بویژه مدل پذیرش فن آوری، تئوری انتشار نوآوری و با توجه به مصاحبه و نظر خواهی از استادان وصاحبنظران خبرۀ بانکی، به صورت یک مدل بومی و کامل برای شناسایی عوامل مؤثر بر کاربرد خدماتبانکداری الکترونیکی و بویژه موبایل بانک طراحی گردیده است.
این پژوهش از نظر هدف، از نوع پژوهش های کاربردی است؛ زیرا نتایج آن برای آگاهی مدیران بانک از عوامل مختلف مؤثر بر میزان پذیرش یکی از خدمات بانکداری الکترونیکی توسط مشتریان، کاربرد دارد.
با توجه نتایج پژوهش، طرز تفکر افراد دربارۀ تغییر یا شیوۀ نگرش آنان دربارۀ پذیرفتن تغییراز عوامل مؤثر در به کارگیری خدمات فن آوری موبایل بانک است و کاربران طرز فکر مساعدتری نسبت به تغییر در مقایسه با غیرکاربران دارند.
از فعالیتهای قابل انجام توسط مدیران در زمینۀ بازاریابی بانک است که میتواند در جهت گرایش مشتریان به استفاده از این نوع خدمات مفید واقع شود، میتوان به موارد ذیل اشاره نمود: 1) بالابردن سرعت ارائۀ خدمات این فن آوری که با زیرساخت های مخابراتی نیز مرتبط است؛ 2) افزایش خدمات ارائه شده از طریق موبایل بانک (مانند خرید و فروش ارز، سهام و ..."