Abstract:
با ظهور تجارت الکترونیک، سازمانها در حال تغییر تجارت و کسبوکار خود هستند. اکثر محققان بر آناند که تجارت الکترونیکی زمانی میتواند موفق باشد که عموم مردم به محیط مجازی اعتماد کنند. درجة بالای اعتماد نهتنها انتظارات مشتری از یک معاملة رضایتبخش را برآورده میسازد، بلکه تردید و ریسک درکشده از معاملات آنلاین را حذف مینماید. هدف از این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر قصد خرید اینترنتی در بین مشتریان وبسایت رایانه است. برای آزمون فرضیههای پژوهش، از آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی، و مدل تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که شرکتهای مجازی میتوانند، با ایجاد محیطی امن و ایجاد ضمانتهایی در خرید موفق، تمایل به خرید آنلاین مشتریان را، با کاهش ریسک درکشده و افزایش منفت درکشده و اعتماد، افزایش دهند. همچنین، افزایش توجه مدیران شرکتهای مجازی به پیشایندهای شناختی، تجربی، شخصیتی، و حالت عاطفی باعث افزایش اعتماد و کاهش ریسک درکشدة مشتریان آنلاین میشود.
Machine summary:
بر همین اساس ، سؤال اصلی تحقیق این است که عوامل مؤثر بر قصد خرید مشتریان (فروشگاه اینترنتی رایانه ) کدام اند و تأثیر هر کدام چگونه است ؟ پیشینة نظری پژوهش با توجه به موضوع تحقیق ، در این بخش ، نخست به تشریح معنای تجارت الکترونیک پرداخته می شود.
بر این اساس : فرضیة ١: ریسک ادراک شدة مصرف کننده بر قصد خرید اینترنتی او در تجارت الکترونیک تأثیر منفی دارد.
بر این اساس : فرضیة ٣-١: اعتماد مصرف کننده بر ریسک ادراک شدة او در تجارت الکترونیک تأثیر منفی دارد.
بر این اساس : فرضیة ٥-١: پیشایندهای مبتنی بر حالت عاطفی بر اعتماد مصرف کننده در تجارت الکترونیک تأثیر مثبتی دارد.
فرضیة ٥-٢: پیشایندهای مبتنی بر حالت عاطفی بر ریسک ادراک شدة مصرف کننده در تجارت الکترونیک تأثیر منفی دارد.
همچنین ، این گونه استنباط می شود که پیشایندهای مبتنی بر تجربه ، مبتنی بر شناخت ، مبتنی بر حالت عاطفی ، و مبتنی بر شخصیت به ترتیب به میزان ٥٥/٣، ٤٥/٤، ٢٦، و ٣٠/٣ درصد بر اعتماد مصرف کننده در تجارت الکترونیک تأثیر دارند.
در راستای دستیابی به این هدف ، یافته های پژوهش نشان می دهد که ریسک ادراک شدة مصرف کننده بر قصد خرید اینترنتی او در تجارت الکترونیک تأثیر منفی دارد و فرضیة ١ تأیید می شود.
در زمینة اعتماد نیز از یافته های پژوهش استنباط می شود که اعتماد مصرف کننده بر قصد خرید اینترنتی او در تجارت الکترونیک تأثیر مثبتی دارد و فرضیة ٣-١ تأیید می شود.
A trust model for internet shopping, International Journal of Electronic Commerce, 6(1): 75–91.