Abstract:
هدف: تنفر از برند مفهومی است که از سویی جدید و کمتر آشنا بوده و از سوی دیگر بسیار بااهمیت و ضروری است. در ادبیات برندینگ به احساسهای مثبت همچون عشق به برند بسیار پرداخته شده و احساسهای منفی مصرفکننده به برند کمتر بررسی شده است. هدف از این پژوهش، ارائه الگویی از علل و پیامدهای تنفر از برند کالاهای ایرانی است. روش: این پژوهش کیفی، از لحاظ هدف بنیادین است و بر حسب روش گردآوری دادهها میدانی محسوب میشود. جامعه هدف پژوهش مصرفکنندگان کالاهای ایرانی در شهر تهران هستند. روش نمونهگیری غیراحتمالی، قضاوتی و گلوله برفی و تعداد حجم نمونه با توجه به اشباع نظری دادهها 17 نفر بوده است. برای جمعآوری داده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته استفاده شد و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل تم در نرمافزار NVivo10 انجام گرفت. یافتهها: مطابق با نتایج پژوهش، دو دسته از تمهای اصلی کشف شدند که شامل عوامل تأثیرگذار بر تنفر از برند (فریبکاری آمیخته بازاریابی، قصور آمیخته بازاریابی و مسئولیتناپذیری اجتماعی) و پیامدهای حاصل از تنفر از برند (تبلیغهای دهانبهدهان منفی، حمایت از رقیب و قطع رابطه با برند) بودند. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش میتواند برای تولیدکنندگان کالاهای ایرانی نتایج حائز اهمیتی داشته باشد. رعایت اصول اخلاقی کسبوکار در زمینه آمیخته بازاریابی و مسئولیتپذیری اجتماعی، از بروز پیامدهایی نظیر تبلیغهای منفی علیه برند و قطع رابطه با برند ممانعت میکند.
Objective It is important to understand why consumers do not like some brands or even cultivate a sense of hatred for them, because consumers usually tend to evaluate negative information about brands than positive information. The phenomenon of hatred of the brand is still in its infancy, and this research, given its exploratory nature, will help conceptualize this phenomenon and will take a step forward in promoting the theory of brand hatred. This research develops a model of brand hatred including its causes and consequences in the context of Iran. In general, this study seeks two main goals: 1) discovering the causes of brand hatred among Iranian consumers and 2) discovering the consequences of brand hatred in them. This issue significantly helps Iranian producers to pave the way for branding by being aware of these causes and consequences. Methodology The present study is a qualitative research and is grounded in terms of purpose. It is also exploratory-inductive in terms of data collection. The target population of this study includes consumers of Iranian products in Tehran and the data were collected through face-to-face interviews or interactions with the researchers and through self-expression in response to a general question about whether or not to have strong negative feelings about a particular brand or brands. Sampling is carried out through non-probabilistic judgmental and snowball sampling. Semi-structured interviews were used to collect the data in this study. Qualitative data analysis was performed using theme analysis. After observing the interviews and entering them into the software and reviewing the notes, the key points were codified. It should be noted that all the steps of qualitative data analysis were performed using NVivo10 software. Findings Eventually, two main themes were discovered. The first category includes the main themes that affect brand hatred i.e. the negative factors that cause brand hatred among the consumer or the lack of positive factors that lead to the development of brand hatred. The main themes discovered in this category were "mixed marketing deception", "mixed marketing failure" and "social irresponsibility". The second category was the main themes affected by brand hatred; that is, actions or intentions to negative actions after creating sense of brand hatred among the consumers. The answer to the question that what would the consumers who hate the brand do about their hatred. The main themes discovered in this category were "negative word of mouth advertising", "supporting the competitors" and "breaking the relationship with the brand". Conclusion Based on the results of the present study, costumers who hate Iranian product brands do not develop cases such as "brand revenge", "complaint", "threat" and "damage" - which have been discovered in western researches and are considered as the consequences of brand hatred. The present study discovered some behaviors including negative word of mouth advertising, supporting a competitor, and breaking relationships with a brand.
Machine summary:
يافته ها: مطابق با نتايج پژوهش ، دو دسته از تم هاي اصلي کشف شدند که شامل عوامـل تأثيرگـذار بـر تنفـر از برنـد (فريـب کـاري آميخته بازاريابي ، قصور آميخته بازاريابي و مسئوليت ناپذيري اجتماعي ) و پيامدهاي حاصل از تنفر از برند (تبليـغ هـاي دهـان بـه دهـان منفي ، حمايت از رقيب و قطع رابطه با برند) بودند.
پـژوهش هـاي گريگور و فيشر١ (٢٠٠٦، ٢٠٠٨)، گريگور و همکاران (٢٠٠٩)، جانسون ، متير و تامپسون ٢ (٢٠١١)، روماني ، گرپي و دالـي 3 (٢٠١٢)، آلبا و لوتز٤ (٢٠١٣)، برايسون ، آتال و هولتن ٥ (٢٠١٣)، کاوالياسکه و سيماناويکيوت ٦ (٢٠١٥)، زارانتونلو، رومـاني ، گرپي و بگزي ٧ (٢٠١٦) و هگنر، فتسـچرين و ونـدلزن ٨ (٢٠١٧) از جملـه ايـن پـژوهش هـا هسـتند، امـا همـين انـدک بررسي هاي صورت گرفته نيز، فقط به روشن کردن جنبه هاي خاصي از موضوع پرداخته اند و تنفر از برند هنـوز در مراحـل ابتدايي مفهوم سازي و پيکره بندي خود قرار داشته و به شناسايي بيشتر ابعاد آن نياز است .
Zarantonello, Romani, Grappi & Bagozzi 8.
اين موضوع که جامعه آماري پژوهش شامل مصرف کنندگان کالاهاي ايراني در صنايع مختلف است ، پرسش هايي را در ذهن ايجاد مي کند که جاي بحث دارد، شايد در نگاه اول اين ضرورت مطرح شود که لازم اسـت يـک يـا چنـد برنـد مشخص از يک نوع محصول در نظر گرفته شود.
The Impact of Personal Context on Brand Hate and Its Outcomes (Case Study: Iran’s Automotive Industry), Journal of New Marketing Research, 8(2), 139-164.