Abstract:
هدف: امروزه محیط زیست مسالهای حیاتی و مهم برای همه اقشار جامعه است، از اینرو، هدف این پژوهش طراحی الگوی برندسازی محصولات سبز در صنعت مواد غذایی است. روش: این پژوهش از نوع کیفی با رویکردی استقرایی است که با استفاده از راهبرد پژوهشی نظریه دادهبنیاد و طرح نظاممند استراوس- کوربین به طراحی الگو پرداخته است. جامعه آماری، 15 نفر از مدیران شرکتهای غذایی دارای برند سبز و اساتید رشته بازرگانی و محیط زیست است که بهصورت قضاوتی انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند.یافتهها: یافتههای حاصل از داده، در سه بُعد شرایط، تعاملات و پیامدها خلاصه شده است. تحقیق بازار و برنامهریزی برند بهعنوان عوامل علّی؛ آگاهی برند، اعتماد به برند و جایگاه برند نقش پدیده محوری را دارند که تبلیغات و راهبردهای بازاریابی بهعنوان راهبرد میتوانند، تحقق پدیدهها به پیامدها را تسهیل نمایند. در این میان شرایط اقتصادی، عوامل قانونی، اطلاعات، گروههای تاثیرگذار و قوانین حمایتی نقش مداخلهگر را دارا هستند. نیروهای متخصص، زیرساختهای کشاورزی، مسئولیت اجتماعی، ویژگی مصرفکنندگان، فرهنگ و اعتبار، عوامل زمینهای هستند که در بستر بحث وجود دارند.نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشاندهنده آن است که عوامل متعددی بهصورت چندبُعدی و درهمتنیده در اجرای بازاریابی و برندسازی سبز تأثیرگذارند.
Objective: Considering that today the environment has become an increasingly vital and very important issue for all segments of the population, both as customers and producers, the purpose of this study is to design a branding model for green products in industry. Is food.Method: This research, which is a qualitative research, has designed the model with an inductive approach and using the research strategy of data foundation theory and Strauss-Corbin systematic design. The statistical population of this study is the managers of food companies with green brand with at least a master's degree in management, agriculture or entrepreneurship, as well as professors of business and environment at the university, and is an interview data collection tool.Results: In order to perform coding, 15 interviews were conducted, 214 codes were obtained as open source. By determining the frequency of each of the extracted codes and considering their similarity, 85 concepts were identified. Then the concepts of family were placed in a more general category and by doing this, 26 sub-categories were formed.Conclusion: The model obtained from the present study, from a practical point of view, provides a comprehensive and macro view to producers and managers of marketing companies of green branded food companies to increase awareness of various aspects of green products, Use appropriate strategies and measures to brand these products.