Abstract:
امروزه توجه به مفهوم ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﭘﺎﯾﺪار ﺿﺮورﺗﯽ برای تمامی شرکتهای هزاره جدید است. در واقع ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﭘﺎﯾﺪار ﺑﺮ آن اﺳﺖ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺧﻠﻖ ارزشﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ ﺑﺮای ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﻫﺪف ﺧﻮد مزیت آفرینی ﻧﻤﺎﯾﺪ. هدف این پژوهش، ارائه چارچوبی به منظور تبیین مؤلفههای بازاریابی پایدار با بهرهگیری از اطلاعات موجود در پایگاههای علمی معتبر و نظرات خبرگان میباشد. ﺗﺤﻘﯿﻖ حاضر ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی ﻫﺪف از ﻧﻮع ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت اﮐﺘﺸﺎﻓﯽ، ﺑﺮ اساس دﺳﺘﺎورد ﯾﺎ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺗﺤﻘﯿﻖ، ﯾﮏ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﮐﺎرﺑﺮدی و همچنین از حیث نوع دادهها ﯾﮏ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﮐﯿﻔﯽ به شمار میآید. برای انجام این پژوهش در مرحله اول و برای تحلیل ادبیات پژوهش از روش فراترکیب استفاده شد. سپس با استفاده از روش دلفی دو مرحلهای که در دور اول تعداد 14نفر و در دور دوم 11 نفر از ایشان همکاری نمودهاند، نظرات خبرگان شرکتهای دانشبنیان غرب کشور اخذ گردیده و در قالب 10 مقوله و 31 مفهوم طبقهبندی شدند. نتایج حاکی از آن است که مؤلفههای بازاریابی پایدار در شرکتهای دانش بنیان از مقولههای مدیریت ارزش مشتری، توسعه برند پایدار، پایداری زیست محیطی، توسعه محصولات پایدار، سرمایه محیطی و اجتماعی، کسبوکار پایدار، نوآوری پایدار، مدیریت بازاریابی سبز، مدیریت استراتژیک پایدار و مدیریت تغییر یکپارچه تشکیل شده است.
Today, attention to the concept of sustainable marketing is the need for all new millennium. In fact, its value is one of its advantages and disadvantages. The purpose of this study is to provide a framework to explain the components of sustainable marketing using the information available in reputable scientific databases and expert opinions. The present study is based on purpose of the type of exploratory research, on the basis of achievement or result, an applied study and in terms of data type is considered a qualitative research. To conduct this research in the first stage and to analyze the research literature, the meta- synthesis method was used. then, using the two - step Delphi method in the first round of 14 people and in the second round of 11 of them, experts ' opinions were based on the foundations of knowledge firms in the west of the country and were classified into 10 categories and 31 concepts. The results show that the components of sustainable marketing in knowledge-based companies from 10 categories of customer value management, sustainable brand development, environmental sustainability, sustainable product development, environmental and social capital, sustainable business, sustainable innovation, green marketing management, Sustainable strategic management and integrated change management have been formed.