چکیده:
نگاهی به سیاستها و اهداف کلان کشور نشان می دهد توجه به سیاست گذاری آموزش در جهت تحقق سند چشم انداز بیست ساله از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ زیرا کشور هم اکنون متناسب با نقشه جامع علمی در حال ایجاد تحول در ساختارهای مختلف آموزشی، پژوهشی و فناوری خود است. در همین راستا توجه به منابع و کتابهای درسی دانشگاهی به عنوان یکی از ابزارهای مهم در نظام آموزش عالی کشور می تواند راه را برای توسعه ساختارهای آموزشی کشور بر اساس نقشه جامع علمی کشور هموارتر کند. بر این اساس، این پژوهش با استفاده از روشهای تحلیل محتوا و پیمایشی و با هدف بررسی میزان انطباق منابع درسی برنامه کارشناسی ارشد رشته علم سنجی مصوب 11/2/89 شورای عالی برنامه ریزی آموزش عالی با اهداف و راهبردهای نقشه جامع علمی کشور به مورد اجرا درآمده است. ابزارهای به کار گرفته شده در این تحقیق شامل یک سیاهه وارسی به منظور بررسی مفهومی و محتوایی نقشه با واژه ها و عبارتهای کلیدی علم سنجی و یک پرسشنامه محقق ساخته به منظور جمع آوری نظرات اساتید و متخصصان علم سنجی است. جامعه آماری این تحقیق نیز شامل دو بخش است، بخشی از آن مربوط به منابع درسی رشته علم سنجی برگرفته از برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد رشته علم سنجی و بخشی دیگر شامل تعداد 60 نفر از اساتید و متخصصان رشته علم سنجی است که با استفاده از روش سرشماری انتخاب شده اند. نتایج حاکی از آن است که منابع درسهای سیاست گذاری علم، نظامهای سنجش علم، فناوری و نوآوری و جامعه شناسی ارتباطات علمی به ترتیب هرکدام با 942/11%، 397/11% و 817/9%، بیشترین ارتباط، و منابع درسهای مدلهای ریاضی در علم سنجی، نرم افزارهای کاربردی در مطالعات علم سنجی و تاریخ فلسفه علم به ترتیب هرکدام با 115/5%، 209/5% و 491/5%، کمترین میزان ارتباط را با راهبردهای پانزده گانه نقشه جامع علمی کشور داشته اند
خلاصه ماشینی:
تحلیل جایگاه وهمسویی منابع درسی برنامه کارشناسی ارشد رشته علم سنجی درنظام آموزش عالی ایران بااهداف واولویتهای نقشه جامع علمی کشور١ آزاده اسدیان * دکتر عبدالرضا نوروزیچاکلی * چکیده نگاهی به سیاستها و اهداف کلان کشور نشان میدهد توجه به سیاست گـذاری آمـوزش در جهت تحقق سند چشم انداز بیـست سـاله از اهمیـت ویـژه ای برخـوردار اسـت ؛ زیـرا کـشور هـم اکنـون متناسـب بـا نقـشه جـامع علمـی در حـال ایجـاد تحـول در سـاختارهای مختلـف آموزشی، پژوهشی و فناوری خود است .
کلیدواژه ها منابع درسی، علم سنجی، نقشه جامع علمی کشور مقدمه نقش و رسالت برجستۀ دانشگاهها به عنوان مهم ترین رکن توسعه علمی کـشور از یـک سـو، و محدودیت منابع برای دستیابی به اهداف و مطالبات مطرح شده در سند چشم انداز بیـست ساله کـشور از سـویی دیگـر، ایـن ضـرورت را ایجـاب مـیکنـد کـه اولویتهـای علمـی در برنامه ریزیهای آموزشی در حوزه های علوم ، بر اساس نیازهای واقعیتر و هدفمندتر صورت پذیرد؛ به طوری که در سایۀ اجرای صحیح این برنامه هـا، بـه تـدریج بخـشی از مـشکلات و مسائل جامعه برطرف شود.
بنابراین ، با توجه به آنچه در مرور پی یشنه به آن پرداخته شده است ، درایـن پـژوهش سعی برآن است که علاوه برتوجه به رشته علم سنجی به عنوان رشته ای کـه اخیـرًا در نظـام دانشگاهی ایران به تصویب رسیده است وهمچنین توجـه بـه نقـشه جـامع علمـی کـشور در جایگاه یک استاندارد به منظور تحلیـل وارزیـابی فعالیتهـای علمـی وآموزشـی کـشور، بـه میزان انطباق وهمـسویی منـابع درسـی برنامـه کارشناسـیارشـد رشـته علـم سـنجی مـصوب ٨٩/٢/١١توسط شورای عالی برنامه ریزی کشور با اهداف واولویتهـای نقـشه جـامع علمـی کشور مصوب ٨٩/١٠/١٤شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز پرداخته شود؛ و معیـارومـلاک سنجش بودن این نقـشه جـامع در راسـتای سیاسـت گـذاری نظـام آمـوزش کـشور مبنـی بـر بازسازی ساختارهای مختلف آموزشی ، پژوهشی وفناوری متناسب با سیاستهای کلان نقـشه وبه منظور بازنگری ، روزآمدسازی وبهبود منابع درسی رشته علم سنجی بررسی گردد.