چکیده:
هدف این تحقیق ، بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر رفتار رقابتی شرکت ها می باشد که از لحـاظ ماهیـت کـاربردی اسـت . روش تحقیـق به کار رفته ، توصیفی - تحلیلی و از نوع همبستگی است . جامعه آماری در نظرگرفته شده، ٦٠ نفر از مدیران شرکت هـای صـنایع غـذایی همدان می باشد. نمونه آماری این تحقیق ٥٢ نفر از مدیران شرکت های صنایع غذایی را شامل می شود. با اسـتفاده از آزمـون رگرسـیون خطی ، نتایج تحقیق نشان داد که بین سرمایه اجتماعی و رفتار رقابتی ، ارتباط معناداری وجود دارد. و هم چنین بین سـرمایه اجتمـاعی و میل رقابتی ، بین سرمایه اجتماعی واندازه رقابتی ، و نیز بین سرمایه اجتماعی و پیچیدگی رقابتی ارتباط معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
ضرایب رگرسیون مدل سطح t ضرایب استاندارد ضرایب غیر استاندارد 1 معناداری متغ هایمتقل متغ وابته Beta خطای معیار B یر س یر س 0/017 2/46 1/22 3/016 مقدار ثابت میل رقابتی 0/011 2/71 0/257 0/266 0/723 سرمایه اجتماعی درجدول ٤ مشاهده می شود، که سطح معناداری آزمون مقدار ثابت کم تر از ٥ درصـد بـوده، بنابراین فرض مساوی بودن آلفا برابر صفر رد می شود و مقدار ثابت بر متغیر وابسـته تأثیرگـذار است و می تواند در معادله شرکت کند، سطح معناداری آزمـون ضـریب متغیـر مسـتقل (سـرمایه اجتماعی ) کم تر از ٥ درصد بوده بنابراین برای ورود به معادله مناسب می باشند و یا بـه عبـارتی می توانند بر متغیر وابسته ، تأثیرگذار باشد.
تبیین و پیش بینی متغیر وابسته با اثر متغیر سرمایه اجتماعی جدول ٨: ضرایب رگرسیون مدل سطح ضرایب استاندارد ضرایب غیر استاندارد 1 معناداری t Beta خطای معیار B متغیرهای مستقل متغیر وابسته 0/017 /862 0/890 2/545 مقدار ثابت اندازه رقابتی 0/045 2/3 0/251 0/214 0/493 سرمایه اجتماعی در جدول ٨ مشاهده می شود که سطح معناداری آزمون مقدار ثابت کم تر از ٥ درصـد بـوده، بنابراین فرض مساوی بودن آلفا برابر صفر رد می شود و مقدار ثابت بر متغیر وابسـته ، تأثیرگـذار است و می تواند در معادله شرکت کند، سطح معناداری آزمون ضـریب متغیـر مسـتقل (سـرمایه اجتماعی ) کم تر از ٥ درصد بوده، بنابراین برای ورود به معادله مناسب می باشند و یا بـه عبـارتی می توانند بر متغیر وابسته تأثیرگذار باشد.