چکیده:
پذیرش فناوری، خصوصا در بانک ها که فناوری محور به شمار می روند و فناوری نقش مهمی در رقابت پذیری آنها دارد، عموما، یکی از مهم ترین اجزای موفقیت و جهت گیری بانک ها به شمار می رود. از سوی دیگر در صورت عدم اعتماد در سازمان و همچنین عدم اعتماد مشتریان به سازمان، پذیرش فناوری باروندی کند صورت می پذیرد. لذا پژوهشگران به ارتباط میان پذیرش فناوری و اعتماد سازمانی و اثری که این ارتباط بر عملکرد سازمان ها می گذارد توجه نموده اند. در این مقاله براساس داده های پیمایشی و در چارچوب نظریه پذیرش فناوری راجرز و نظریه اعتماد سازمانی مایر به بررسی ارتباط میان این دو عامل و تاثیر آنها بر عملکرد پذیرش بانکداری همراه از سوی مشتریان پرداخته شده است. برای بررسی رابطه بین متغیرهای مدل از رگرسیون استفاده شده است، که در این راستا از مدل معادلات ساختاری و به طور مشخص از مدل های ساختاری تحلیل مسیر استفاده شده است. لازم به ذکر است برای تایید یا رد فرضیه ها علاوه بر آماره آزمون و p-value متناظر با آن، از ضریب استاندارد استفاده و همچنین برای کلیه مسیرها ضریب اطمینان 95درصد و سطح خطای 5درصد می باشد. نتایج حاصل نشان داده است که خصوصا در مورد پذیرش خدمات بانکداری همراه، اعتماد از نقش بسیار مهمی برخوردار است که اگر این اعتماد براساس آگاهی نباشد، پذیرش بانکداری سیار به کندی صورت می پذیرد
خلاصه ماشینی:
واژه های کلیدی : پذیرش فناوری ، اعتماد سازمانی ، اعتماد مبتنی بردانش ، بانکداری همراه ، نظریه انتشار نوآوری 1-Mobil Banking ∗ نویسنده مسئول - کارشناس ارشد دانشگاه پیام نور مرکز تهران ∗∗ دانشیار دانشگاه تربیت مدرس ∗∗∗ استادیار دانشگاه پیام نور مرکز تهران ∗∗∗∗ مربی دانشگاه پیام نور مرکز تهران ١- مقدمه در چند سال اخیر با رشد و توسعه نقش فناوری اطلاعات (IT) در کشور ما و با توجهی که به آماده کردن بسترهای لازم برای توسعه آن شده است ، روشهای سنتی ارائه خدمات بانکی زیر سوال رفته و ضروریات بازبینی و طرح ریزی مجدد فرآیندهای کاری در صنعت بانکداری بیش ازپیش احساس می شود.
در این پژوهش تمرکز ما روی صفات و ویژگی های قابل درک نوآوری و اعتماد مبتنی بردانش می باشد، که به عنوان متغیرهای قابل پیش بینی برروی نگرش و رفتار مشتری در مورد پذیرش و استفاده از بانکداری سیار اثر می گذارند.