چکیده:
هدف اصلی از پژوهش حاضر بررسی و تحلیل اثربخشی آموزش کارآفرینی در رشته های کارآفرینی با استفاده از مدل ماتریس رضایت می باشد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از لحاظ اجرا پیمایشی می باشد، جامعه ی آماری شامل کلیه ی دانش آموختگان رشته ی کارآفرینی دانشگاه سیستان و بلوچستان به تعداد ٥٧ نفر می باشد. از آنجا که روش نمونه گیری از نوع سرشماری بوده است کل جامعه ی آماری که ٥٧ نفر بودند مورد بررسی فرار گرفت که از این تعداد ٥٢ پرسشنامه به طور کامل بازگشت داده شد (٥پرسشنامه ناقص ). در این پژوهش از پرسشنامه ی محقق ساخته استفاده گردید که شامل ٥ سوال بسته و ١٠ سوال باز می باشد، که وضعیت مطلوب و موجود آموزش کارآفرینی را مورد سنجش قرار داده است ، روایی آن از نوع محتوایی و پایایی آن در دو وضعیت با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب ٠.٩٦و ٠.٩٣ برآورد گردید. برای توصیف و تحلیل داده ها از فراوانی ، درصد و میانگین استفاده شد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که محتوا، روش ها، پیامدهای فردی ، سازمانی و اجتماعی - اقتصادی حاصل از آموزش کارآفرینی در دانشجویان رشته های کارآفرینی دانشگاه سیستان و بلوچستان اثربخش نبوده است .
خلاصه ماشینی:
1 - A Study of Business Incubation Programs- School of Business- La Trobe University- Bundoora, Victoria 3083 (رجوع شود به تصویر صفحه) اما مدل ماتریس رضایتی که توسط عبدوه ، دیسوزا ، بورلی و کاوزی (٢٠٠٧) برای ارزیابی و طبقه بندی رضایت دانشجویان تدوین گشته است به صورت شکل زیر می باشد، که از آن برای تحلیل مؤلفه های آموزش کارآفرینی استفاده کرده ایم .
(رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به جدول ١، نتایج تحلیل شده در شکل ٣ نشان می دهد که بالاترین میزان نارضایتی در مورد مؤلفه های خلاقیت و نوآوری ، تحلیل محیط کسب و کار، مدیریت کسب و کار، اصول بازاریابی ، تحلیل ها و گزارش های مالی ، ارزیابی کسب و کار، استراتژی های توسعه ی کسب و کار و مدیریت تکنولوژی وجود دارد، به این دلیل که انتظارات دانشجویان در این موارد بالاتر از عملکردهای موجود می باشد و در بقیه ی زمینه ها به دلیل اینکه هم انتظارات و هم عملکردها بالا بوده است رضایت وجود دارد.
بزرگترین شکاف میان وضع مطلوب و وضع موجود در دانشگاه سیستان و بلوچستان در قسمت پیامدهای سازمانی (کل ) حاصل از آموزش کارآفرینی در مؤلفه ی توانایی نوشتن گزارش ها و برنامه ریزی های مالی با میزان شکاف ٢.
٥٤ نیز از مقدار متوسط بالاتر می باشد می توان نتیجه گرفت که پیامدهای اجتماعی -اقتصادی (کل ) حاصل از آموزش کارآفرینی در سطح نارضایتی بالایی برای دانشجویان رشته ی کارآفرینی دانشگاه سیستان و بلوچستان می باشند.