چکیده:
هوش شناختی (ریون) بوده است، که دانش آموزان به هردو پرسشنامه پاسخ دادند. در این تحقیق پس ازتجزیه وتحلیل وآزمون آماری نتایج زیر به دست آمد:.بین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ومیزان هوش هیجانی آنها رابطه معنادار وجود دارد.بین هوش هیجانی دانشآموزان در رشته های مختلف تحصیلی (ریاضی- تجربی- انسانی) تفاوت معنادار مشاهده نشد.بین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر وپسرتفاوت وجود دارد، به طوری که پیشرفت تحصیلی دختران بیشتر از پسران می باشد.درنمره هوش کلی هیجانی بین پسران ودختران تفاوت معنادار وجودندارد ودر مقایسه مؤلفههای هوش هیجانی (خودانگیزی، خودآگاهی، خودکنترلی، هوشیاری اجتماعی، مهارتهای اجتماعی) نیز فقط نمره مؤلفه هوشیاری اجتماعی دختران بیشتر از پسران است و در سایر مؤلفهها تفاوت معنادار مشاهده نشد.
خلاصه ماشینی:
"تعداد میانگین انحراف معیار پسران 148 76/14 28/2 دختران 156 86/15 15/2 جدول5: اطلاعات توصیفی پیشرفت تحصیلی دختران و پسران جدول 6 : آزمون t مستقل پیشرفت تحصیلی دختران و پسران F معناداری تفاوت میانگینها t درجه آزادی سطح معناداری معدل 696/0 405/0 094/1 298/4 302 00/0 فرضیه 4 : بین میزان هوش هیجانی دانش آموزان دختر وپسر در مؤلفه های مختلف و در کل تفاوت وجود دارد .
جدول 7 : وضعیت هوش هیجانی کل و مؤلفه های آن در دختران و پسران تعداد میانگین انحراف معیار هوش هیجانی کل پسر 148 90/106 38/7 دختر 156 29/107 49/9 خودانگیزی پسر 148 60/22 40/3 دختر 156 36/22 08/3 خودآگاهی پسر 148 79/27 41/3 دختر 156 66/27 09/4 خود کنترلی پسر 148 47/21 81/3 دختر 156 02/21 52/4 هوشیاریاجتماعی پسر 148 76/19 45/3 دختر 156 84/20 28/3 مهارتهایاجتماعی پسر 148 24/15 74/2 دختر 156 43/15 36/3 جدول 8 : آزمون t مستقل هوش هیجانی کل و مؤلفه های آن در دختران و پسران F معناداری تفاوت میانگینها t درجه آزادی سطح معناداری هوش هیجانی کل 343/13 00/0 38306/0 391/0- 302 696/0 خودانگیزی 090/1 297/0 23597/0 635/0 302 526/0 خودآگاهی 013/7 009/0 13028/0 301/0 302 764/0 خود کنترلی 367/2 125/0 44773/0 930/0 302 353/0 هوشیاری اجتماعی 173/0 678 /0 08264/1- 978/2- 302 004/0* مهارتهای اجتماعی 732/7 006/0 19265/0 546/0- 302 585/0 بحث ونتیجهگیری با توجه به جدول 2 مشخص شد که بین هوش هیجانی کل و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان هم در سطح 05/0 و هم در سطح 01/0 رابطه معنا دار وجود دارد و ضریب تعیین (027/0r2= )رابطه نسبتا ضعیفی را مشخص می کند."