چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین، عوامل مرتبط بر بکارگیری سیستم یادگیری الکترونیکی در دانشگاه های آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش اساتید و دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی میباشند که طبق جدول استاندارد «کرجسی و مورگان» نمونه آماری پژوهش 356 نفر انتخاب گردید. روش نمونه گیری طبقهای تصادفی و ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته میباشد. برای تحلیل دادهها از روش های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و واریانس) و آمار استنباطی (تحلیل رگرسیون و آزمون ضریب همبستگی) استفاده گردید و نتایج این پژوهش با توجه به تحلیل استنباطی دادهها نشان میدهد، عوامل مربوطه (تعامل استاد و دانشجو، عوامل فرهنگی و اجتماعی (ویژگی فردگرایی فرهنگ ایرانی - عدم تسلط دانشجویان به زبان انگلیسی- گرایش اساتید و دانشجویان به روش های سنتی- زیرساختارهای الکترونیکی در یادگیری الکترونیکی) رابطه مثبتی در بکارگیری سیستم یادگیری الکترونیکی دارند و رابطه معنیداری نیز مشاهده میگردد. لذا می توان نتیجه گرفت که فراهم کردن زیرساخت های لازم و بسترهای فرهنگی و اجتماعی مناسب و ایجاد تعامل مناسب میان اساتید و دانشجویان میتوان نسبت به ایجاد و بکارگیری سیستم یادگیری الکترونیکی اقدام نمود.
The objective of personal study was to determine the factors related to the implication of electronic learning system in Islamic Azad universities in East Azerbaijan. The statistical population were the professors. Using Morgan table 356 were selected as sample size. The method of sampling was stratified random sampling and to gather the data، researcher made questionnaire was used. The descriptive and inferential statistics (ANOVA and correlation coefficient) were used. The results showed that there was a significant difference between all the variables of the study and implementing the electronic learning system have a positive impact. It can be concluded that a good relationship between professors and students will be very useful in academic performance of the students.
خلاصه ماشینی:
"فاصله اطمینان و تحلیل متغیر تعامل اساتید و دانشجویان ردیف ضرایب خام ضرایب استاندارد شده t سطح معنیداری ضرایب بتا انحراف معیار بتا 1 مقدار ثابت 972/36 872/3 549/9 000/0 تعامل استاد و دانشجو 306/2 187/0 711/0 303/12 000/0 با توجه به جدول شماره (5) در ستون B ملاحظه میگردد که اگر شاخص تعامل اساتید و دانشجویان به میزان یک نمره افزایش یابد، به طور متوسط بکارگیری سیستم یادگیری الکترونیکی، 306/2 نمره افزایش مییابد.
- معنی داری ضرایب ستون ( t و sig): بر اساس قاعده 2t اگر قدر مطلق t محاسباتی بزرگتر از 2 باشد گویم اثر متغیر مورد بررسی معنیدار میباشد، لذا طبق جدول مشاهده میگردد که اثر متغیر تعامل اساتید و دانشجویان بر بکارگیری سیستم یادگیری الکترونیکی معنیدار میباشد.
- معنیداری ضرایب ستون ( t و sig): بر اساس قاعده 2t اگر قدر مطلق t محاسباتی بزرگتر از 2 باشد گویم اثر متغیر مورد بررسی معنیدار میباشد، لذا طبق جدول مشاهده میگردد که اثر متغیر بسترهای فرهنگی، اجتماعی بر بکارگیری سیستم یادگیری الکترونیکی معنیدار میباشد.
یافتههای حاصل از این پژوهش نتایج تحقیقات فتحی (1385) مبنی بر لزوم ایجاد بسترهای فرهنگی لازم جهت پذیرش سبکهای جدید ارایه دروس در فضای مجازی توسط دانشجویان و پارکر (2004) که در تحقیقی که بر روی ۱۶۸ نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه یو پی ام مالزی انجام داده است عمده موانع آموزش الکترونیکی از منظر این دانشجویان فقدان ارتباط فردی و اجتماعی بین تسهیلکننده یادگیری با میانگین ۴."