چکیده:
یکی از مهمترین ابعاد رفتاری در روابط درون کانال بازاریابی، قدرت و وابستگی است. در این پژوهش منابع قدرت و قدرت جبرانی، و سه بعد وابستگی شهرت، سود و فروش، و فعالیت تجاری مدنظر قرار گرفته است. در این پژوهش روابط دو عضو اصلی توزیع در هنر – صنعت فرش دستباف با قبول تجار فرش به عنوان عضو منبع کانال، و کارگاههای تولیدی به عنوان عضو هدف کانال مطالعه شده است. در واقع، هدف این پژوهش بررسی روابط بین قدرت و وابستگی از بعد ادراکی کارگاههای تولیدی متمرکز و غیرمتمرکز در این کانال است. نمونة آماری این پژوهش 149 کارگاه تولیدی است، که بهطور تصادفی با روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه بود. برای آزمون فرضیهها معادلات ساختاری بهکار گرفته شد. نتایج نشان میدهد قدرت جبرانی بر قدرت منبع و وابستگی سود و فروش تأثیر معکوس، قدرت منبع بر وابستگی تجاری تأثیر مستقیم، قابلیت در جایگزینی بر وابستگی سود و فروش و وابستگی تجاری، تأثیر معکوس و بر قدرت جبرانی تأثیر مستقیم، وابستگی تجاری و وابستگی شهرت بر وابستگی سود و فروش تأثیر مستقیم دارد.
خلاصه ماشینی:
هدف ما در این تحقیق بررسی تأثیر قدرت توزیع کنندگان به عنوان اصلی ترین محور کانـال توزیـع بر وابستگی تولیدکنندگان از دیدگاه ادراکی دو عضو اصلی کانال در صنعت فرش دسـتباف اسـت ، جایی که فرض است قدرت در دست عمدهفروشان و خردهفروشان بازار است و پاسخ اصـلی بـه این سؤال اساسی است که از دیدگاه تولیدکنندگان و توزیع کنندگان ادراک تولیدکنندگان از قـدرت توزیع کنندگان و ادراک توزیع کنندگان از قدرت خود چه تأثیری بر میزان وابسـتگی تولیدکننـدگان دارد؟ همچنین ، روابط بین وابستگی و قدرت بر اساس مدل پیشنهادی تحقیق بررسی خواهد شـد.
در نظر اول بر مبنای نظریة قدرت - وابسـتگی امرسـون (١٩٦٢) بیـان مـی شـود: در یـک مجـرای دوتایی ، قدرت A بر B از وابستگی B به A ناشی می شود، یا بـه طـور سـادهتـر، PAB=DBA (El- Ansary, 1975; Ansary-Stern, 1972; Zhuang & Zhou, 2004; Gaski, 1974; Gaski & Nevin, ١٩٧٤ ,Nevin &Hunt ;١٩٨٥)؛ نظر دوم، بر اساس دیدگاه فرنچ و راون (١٩٥٩) بیان می کند قدرت یک منبع (عضو کانال) بر یک هدف (عضو دیگر کانال) از بنیانها یا منابع قدرتی که منبع بر هدف نگه می دارد، متشـکل اسـت ( ;١٩٧٦ ,Lusch ;١٩٩٤ ,Gassenheimer et al ;٢٠٠٤ ,Zhou &Zhuang ١٩٧٤ ,Nevin &Hunt )؛ در نظر سوم می توان به قدرت جبرانی اشـاره کـرد.
در متون نظری کانالهای توزیع بر پایة تحقیق امرسون، دو نظریه یـا دیـدگاه کلـی بـرای بیـان مفهوم وابستگی عضو هدف به عضو منبع (احتیاجات عضو هدف بـرای حفـظ ایـن ارتبـاط در راه رسیدن به اهدافش ) در ارتباطات درون کانال توزیع مطرح شده است ، این دو دیدگاه عبارتانـد از Zhuang & Zhou, 2004; Frazier et al.