چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تشخیص تفاوت در اثربخشی ارائههای خطی و شبکهای محتوای درس بر بازدههای عاطفی و شناختی فراگیران اجرا شد. بازدههای عاطفی شامل نظرات دانشجویان در مورد اثرات این شیوهها بر بهبود یادداشت برداری، بهبود توجه و فهم و بهبود فرایند یاددهی – یادگیری بود. یادداری، درک و کاربرد مطالب آموخته شده به عنوان بازدههای شناختی در نظر گرفته شدند. طرح پژوهشی مورد استفاده در این تحقیق یک طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و با گروههای مقایسه بود. آزمودنیهای این پژوهش 110 نفر از دانشجویان دانشگاه تربیت معلم آذربایجان بودند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای سنجش بازدههای شناختی فراگیران از یک آزمون پیشرفت تحصیلی روانشناسی تربیتی و برای سنجش بازدههای عاطفی فراگیران از یک مقیاس نگرش سنج استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که استفاده از نرمافزار Visual Mind به عنوان نماینده ارائه شبکهای اطلاعات در مقایسه با نرمافزار PowerPoint به عنوان نماینده شیوه خطی ارائه اطلاعات تاثیر برتر معنیداری بر یک شاخص شناختی (یادداری) و بر یک شاخص عاطفی تحصیلی (بهبود توجه و فهم) دارد.
خلاصه ماشینی:
"نقشه مفهومی ابزاری برای بازنمایی دانش به گونه ترسیمی در قالب شبکهای از objectivist constructivism meaningful learning Wena, Tsai, Linc & Chuang concept map Irvin هستهها و پیوندها است.
در این میان صرفا بر اساس تجربه شخصی مؤلف در زمینه کار با غالب این نرمافزارها، به نظر میرسد نرمافزارVisual Mind محصول شرکت Mind Technology از امکانات گسترده و جالب توجهی جهت استفاده به منظور ارائه Wang, Cheung, Lee & Kwok Okebukola Shern, Trochim, & LaComb Zhang Coleman Chastonay Potelle & Rouet All, Huycke & Fisher Akinsanya & Williams Ojima Hughes & Hay اطلاعات برخوردار است.
بحث و نتیجهگیری همانگونه که بر اساس نتایج تحلیل دادهها مشاهده شد، استفاده از نرمافزار Visual Mind به عنوان یک شیوه نماینده ارائه شبکهای اطلاعات در مقایسه با نرمافزار PowerPoint به عنوان نماینده شیوه خطی ارائه اطلاعات تأثیر برتر معنیداری بر یک شاخص شناختی (یادداری) و بر یک شاخص عاطفی تحصیلی(بهبود توجه و فهم) داشت.
همچنین در این نرمافزار از خطوط ربط دهنده و نیز نوشتههای روی خطوط برای مشخص کردن چگونگی ارتباط بین مفاهیم استفاده میشود و ایجاد چنین ارتباطاتی از طریق نقشه مفهومی میتواند یادگیری معنیدار را تسهیل کند(هارتون و همکاران، 1993؛ روث و رویچاندری 3 ، 1993 و بیتز، 1998).
اول این که براساس مبانی نظری زیربنایی نرمافزار Visual Mind و نیز شواهد پژوهشی مرتبط میتوان انتظار داشت که استفاده از این نرمافزار به منظور ارائه اطلاعات بتواند پیامدهای مثبت عاطفی و شناختی را در Paivio Cognitive subsystem Schnotz O'Donnell, Reeve & Smith Trochim Lee & Nelson Wang, Cheung, Lee & Kwok Stensvold & Wilson Mayer کلاسهای درس آموزش عالی و جلسات سخنرانی به دنبال داشته باشد."