چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر روش تدریس کاوشگری بر میزان پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی بود. روش تحقیق نیمه تجربی از نوع طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی ناحیه یک ارومیه در سال تحصیلی 94 – 1393 به تعداد 3101 نفر میباشد که برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده شد. دانشآموزان دو کلاس از کلاسهای پنجم پس از موازنه سازی آنها بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند، گروه کنترل به تعداد 31 نفر با روش آموزش مستقیم و گروه آزمایش به تعداد 32 نفر با شیوهی تدریس کاوشگری مورد بررسی قرار گرفتند. جهت سنجش اهداف شناختی و مهارتی از چک لیست محقق ساخته با ضریب پایایی 82/0 استفاده شد و روایی محتوایی آن از نظر متخصصان مورد تأیید قرارگرفت. برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد اثر بخشی روش کاوشگری بیشتر از روش مستقیم بوده است. تأثیر روش تدریس کاوشگری در دستیابی دانشآموزان به اهداف شناختی با تأثیر روش تدریس مستقیم یکسان بوده ولی روش تدریس کاوشگری بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در بعد مهارتی تأثیر بیشتری دارد. هدف پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش سخترویی (مدل کوباسا و مدی) بر میزان اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر پایه چهارم دوره ابتدایی شهر ایلام میباشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه چهارم دوره ابتدایی شهر ایلام بوده، حجم نمونه در این پژوهش به شیوهی نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای 120 نفر بوده، که در گروه آزمایش (60 نفر) و کنترل (60 نفر) جایگزین شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش، از پرسشنامه اضطراب امتحان TAI و آزمون پیشرفت تحصیلی دانشآموزان استفاده شده است. طرح پژوهش، طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل میباشد، پس از انتخاب گروههای آزمایش و کنترل، ابتدا بر روی هر دو گروه پیشآزمون اجرا شد، سپس مداخله آزمایشی (آموزش سخترویی) فقط برروی گروه آزمایش و در 12 جلسه ارائه شد و پس از اتمام برنامه، پسآزمون روی هر دوگروه اجرا شد. سپس دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد آموزش سخترویی در سطح معنیداری کمتر از (05/0P<) موجب کاهش اضطراب امتحان و همچنین موجب افزایش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در گروه آزمایش شده است.
خلاصه ماشینی:
"بررسی تأثیر روش تدریس کاوشگری بر میزان پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی صادق ملکیآوارسین 1 روزیتا مصطفیپور 2 چکیده: واژگان کلیدی: 1- گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.
با توجه به مطالب ارائه شده این تحقیق به دنبال پاسخ به این سؤال است که آیا روش تدریس کاوشگری در پیشرفت تحصیلی درس علوم دانشآموزان پایه پنجم مؤثر است؟ روش تحقیق این تحقیق با استفاده از روش نیمه تجربی از نوع طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل انجام گرفته است.
نحوهی اجرای طرح به منظور اطمینان از تسلط معلم کلاس به روش تدریس کاوشگری، طی دو جلسه، آموزشهای لازم توسط مدرس دورههای ضمن خدمت معلمان با همکاری پژوهشگر، در رابطه با مفهوم کاوشگری، اهداف و مراحل اجرای این شیوه و همچنین وظایف و تکالیف معلم و دانشآموزان در حین تدریس و بعد از تدریس ارائه شد و منابع و سیدیهای آموزشی در زمینه روش تدریس کاوشگری در اختیار وی قرار گرفت، سپس چک لیست سنجش اهداف شناختی و مهارتی به عنوان پیشآزمون در دو کلاس توسط ناظر اجرا شد و بعد از اطمینان از عدم وجود تفاوت بین نمرات دانشآموزان دو کلاس، فصل پنجم کتاب علوم پنجم ابتدایی (از صفحه 50 الی 57)، تحت عنوان تاریخچهی زمین طی چهار جلسه :جلسه اول تدریس موضوع لایههای سنگهای رسوبی، جلسه دوم تدریس نحوهی تشکیل فسیل، جلسه سوم تدریس دایناسورها و جلسه چهارم تدریس تغییرات زمین، در گروه کنترل با روش آموزش مستقیم و در گروه آزمایشی با روش کاوشگری تدریس شد و در جلسه پنجم، چک لیست، به عنوان پسآزمون توسط پژوهشگر ناظر، اجرا و دادهها جمعآوری شد."