چکیده:
این پژوهش با هدف سنجش اثربخشی نظام آموزش مجازی ضمن خدمت فرهنگیان به روش توصیفی- پیمایشی انجام شد. جامعه آماری آن را تمامی معلمهای شهرستان ملایر تشکیل میدادند که حداقل یکبار در یکی از دورههای مجازی ضمنخدمت فرهنگیان تا زمان اجرای این پژوهش (سال تحصیلی93-1392) شرکت داشتهاند که تعداد آنها حدود 2040 نفر بود. برای نمونهگیری از روش در دسترس استفاده شد و 325 آزمودنی در پژوهش شرکت داده شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهای محقق ساخته، به نام «پرسشنامه سنجش ارزشمندی- رضایتمندی از خصوصیات نظام آموزش مجازی» بود. روایی محتوایی کلی پرسشنامه مذکور بر اساس شاخص روایی لاشه، محاسبه و 63/0 به دست آمد و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ محاسبه شد و برای سازههای ارزشمندی و رضایتمندی به ترتیب 92/0 و 90/0 به دست آمد. نتایج نشان داد که هیچ رابطه معناداری میان سازههای ارزشمندی و رضایتمندی وجود ندارد و این دو، سازههای مستقلی هستند. همچنین نتیجه تحلیل دادهها با شبکه تحلیل ماتریسی ارزشمندی- رضایتمندی، نشان داد که نظام آموزش مجازی یاد شده در هر یک از مولفهها (کیفیت پشتیبانی، کیفیت محتوا، دسترسیپذیری و فنآوری) و نیز در کل، اثربخشی بالا و مناسبی ندارد. همچنین، تحلیل دادهها با ابزار محکزنی لویس نشان داد که نظام آموزش مجازی مذکور در هر یک از مولفهها و نیز در کل اثربخشی متوسطی دارد.
خلاصه ماشینی:
"لوی (Levy, 2006) برای سنجش اثربخشی نظامهای آموزش مجازی (الکترونیکی)، 48 گویه را در قالب 4 مؤلفه (مؤلفههای فنآوری و پشتیبانی، محتوای دوره، استاد و یادگیرنده) تهیه و در پرسشنامه سنجش ارزشمندی- رضایتمندی از خصوصیات نظام یادگیری الکترونیکی، ارایه کرده است.
شبکه ارزشمندی- رضایتمندی کلی برای مقایسه مؤلفههای چهارگانه (پشتیبانی، محتوای دوره، دسترسیپذیری و فنآوری) نظام آموزش ضمن خدمت مجازی فرهنگیان در شکل 6، دیده میشود که تمامی خصوصیات مؤلفههای چهارگانه (پشتیبانی، محتوای دوره، دسترسیپذیری و فنآوری) در چارک اول؛ یعنی، چارک پیشرفت قرار گرفتهاند، این بیانگر این مطلب است که اکثر یادگیرندگان بهطور کلی احساس میکنند که خصوصیات هر 4 مؤلفه نظام، مهم و ارزشمند است، لیکن بهطور کلی در این 4 مؤلفه احساس رضایتمندی پایینی دارند.
سؤال سوم پژوهش: اثربخشی نظام یادگیری الکترونیکی مورد نظر، هنگامی که ابزار (LeVIS) (شاخص رضایتمندی از خصوصیات ارزشمند نظام یادگیری الکترونیکی در نظر یادگیرندگان) را به کار میبریم در هر کدام از ابعاد نظام و نیز در ارتباط با کل نظام، چگونه و تا چه حد است؟ این ابزار نیز به مانند شبکه ارزشمندی- رضایتمندی، یک ابزار تحلیل ماتریسی دیگری است که میتوان براساس آن یک مقیاس عددی دقیق برای اثربخشی نظام آموزش الکترونیکی از دیدگاه کاربران آن فراهم آورد.
از آنجایی که ابزار شبکه تحلیل ارزشمندی– رضایتمندی (که در سطور بالایی معرفی شد)، فقط ابزاری کلیدی برای تعیین اولویتهای اقدام در ارتقای مؤلفهها و خصوصیات یک نظام آموزش الکترونیکی است و بنابراین، قادر به ارایه شاخصی 2 دقیق از سطح اثربخشی این گونه نظامها نیست، از ابزار دیگری به نام ابزار لویس ((LeVIS استفاده میشود."