چکیده:
هدف این پژوهش، مطالعه و مقایسه اثربخشی الگوهای بیانی (معنایی) متن علمی بر درک خواندن دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی است. گروه نمونه عبارت بود از دانشجویان مشغول به تحصیل در واحد تهران شرق که به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. آزمودنیها پس از نمونهگیری تصادفی، در گروههای آزمایشی به صورت تصادفی جایگزین شدند. ابزارها عبارت بود از: متون و پرسشنامه درک مطلب. متون شامل سه طرحواره مختلف متن با محتوای مشابه بود: متن توصیفی (فهرستی)، متن توضیحی و متن تحلیلی. به منظور تحلیل دادهها نیز از تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد. یافتههای این مطالعه اثربخشی نوع متن را بر درک خواندن دانشجویان مورد تأیید قرار نداد. ج
خلاصه ماشینی:
این درشرایطی است که بامرورکتب درسی می توان دریافت که غالـب آنهـا حجیم ،فاقدجذابیت ودارای سازماندهی ضعیفی هستند،که البته ایـن ویژگـی هـاازموانـع درک وفهم وانگیزش خوانندگان بـه شـمارمـی آیـد.
درکنارمشکلاتی ازقبیل نتایج ضـد ونقـیض ومحـدودیت پـژوهش هـادرزمینـه طرحواره های معنایی و باتوجه به اینکه کتاب ومتن درسی هنوزهم وسیله اصلی یـادگیری است ،تهیه متن منطبق بانیازهای گوناگون همه خوانندگان مشکل دیگری اسـت .
امـاسـؤال اینجاست که این ساختارها وابزارهاچگونه درمتن به کارگرفته شوند؟ باوجودگوناگونی روش های بیان مطلب ،کالفی ودروم (١٩٨٧) اعلام می کنندکه 1 ساختارهای بیانی متداول درمتون درسی سـه دسـته هـستندکـه عبـارت انـداز: اطلاعـاتی ، استدلالی ٢ وتوضیحی : 3 منظورازساختاراطلاعاتی ،توصـیف ویژگـی هـا وحقـایق خـاص مربـوط بـه یـک 4 موضوع است .
ویژگی این روش آن است که اطلاعـات جدیـد،بـه واسطه تحلیل ،بایکدیگرپیوندمی خورد وسازماندهی بین واحدهای اطلاعـاتی بـه واسـطه «حلقه های ربط دهنده » میان عناصربخشی ازیک کل انجام می شود (ویسبرگ ، ١٩٨٤).
بااستنادبه تعاریف وتوضـیحات بـالاروشـن اسـت درطـرح حاضـرکـه بـه دنبـال بررسی های پیشین محقق انجام گرفته است قـصدداریـم تـأثیرالگوهـای بیـانی رابـردرک مطلب گروه دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی مشخص کنیم .
به این صورت که کلیه شـرکت کننـدگان ازبـین دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی واحدتهران شرق ودررشـته هـای مختلـف انتخـاب ودر سطوح مختلف متغیرمستقل (متغیرهای متن )جای داده شده انـد.
The Center for Information’s & Research on Civic Learning and Engagement (CIRCLE).
Reading Research Quarterly.
Reading Research Quarterly, Vol. 24.
American Educational Research Journal, (36 L2), 303-343.
“Relating text-processing research to reading and writing instruction for learning disable students”.