چکیده:
یکی از ضروریات سازمانها در عصر یادگیری، تسهیم دانش بین افراد سازمان است. از این رو، شناسایی عوامل مؤثر بر تسهیم دانش اهمیتی بسیار دارد. در این مطالعه رابطة میان ابعاد مدل پنج عاملی شخصیت (برونگرایی، سازگاری، وظیفهشناسی، روانرنجوری، گشودگی در برابر تجربه) و رفتار تسهیم دانش بررسی میشود تا به مدیران و سازمانها در پیادهسازی مؤثر تسهیم دانش کمک کند. بدین منظور پرسشنامهای برای سنجش این متغیرها طراحی شد و پس از اطمینان از پایایی و روایی با اجرای تحلیل عاملی تأییدی، در میان نمونهای متشکل از 332 نفر از دانشجویان دانشکدة مدیریت توزیع شد. روش تحقیق پیمایشی– همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. یافتههای تحقیق نشان داد بعد سازگاری بر تسهیم دانش اثر مثبت و معنادار، اما بعد روانرنجوری بر تسهیم دانش اثر منفی و معنادار دارد.
خلاصه ماشینی:
"در این مطالعه رابطۀ میان ابعاد مدل پنج عاملی شخصـیت (بـرون گرایـی، سـازگاری، وظیفـه شناسـی، روان رنجـوری، گشودگی در برابر تجربه ) و رفتار تسهیم دانش بررسی میشود تا به مدیران و سازمان ها در پیاده سازی مؤثر تسـهیم دانـش کمـک کنـد.
ایـن فرض بیان شده از دو طریق ایجاد میشود، اول اینکه ویژگی هـای سـازگاری ماننـد نـوع دوسـتی و اعتماد میتواند به طور کارا مشکلات تعارض را کاهش داده یا حل کند، از این رو، اگر نرخ بـالایی از سازگاری در میان اعضای تیم وجود داشته باشد، سـطحی بـالا از همـاهنگی در میـان اعضـا بـه وجود می آید و موجب می شود اعضا به همدیگر کمک کرده و دانش خـود را بـا دیگـران تسـهیم کنند.
نتیجـۀ این تحقیق با نتایج تحقیقات باریک و مونت (١٩٩٣)، فائک (٢٠٠٤)، کـابرا و همکـاران (٢٠٠٦) ، وانگ و یانگ (٢٠٠٧) ، ماتزلر (٢٠٠٨) و چانگ (٢٠١٤) همخوانی دارد کـه ایـن محققـان وجـود رابطه بین ابعاد شخصیتی و تسهیم دانش را گزارش کرده اند.
نتایج این تحقیق نیز نشان داد بعد سازگاری با تمایل به تسهیم دانش رابطۀ مثبت و معنادار دارد و این یافته مطـابق بـا تحقیقـات فائـک (٢٠٠٤)، کابرا و همکاران (٢٠٠٦)، وانگ و یانگ (٢٠٠٧) ، ماتزلر (٢٠٠٨) است .
در نهایت ، نتایج این تحقیق رابطۀ بین گشودگی و تمایل به تسـهیم دانـش را نیـز تأیید نکرد و این نتیجه با یافته های تحقیق چانگ (٢٠١٤) مطابقت دارد، اما با نتایج تحقیقات فائک (٢٠٠٤)، کابرا و همکاران (٢٠٠٦)، وانگ و یانگ (٢٠٠٧)، ماتزلر (٢٠٠٨) سازگاری ندارد که نشان دادند بین گشودگی و تمایل به تسهیم دانش رابطه وجود دارد."